Detailed Information on Publication Record
2007
Příběhy učitelek: pokus o poznání profese
ŘEHULKA, EvženBasic information
Original name
Příběhy učitelek: pokus o poznání profese
Name in Czech
Příběhy učitelek: pokus o poznání profese
Name (in English)
Stories of teachers: attempt to understand the profession
Authors
ŘEHULKA, Evžen (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
první. Brno, Přehled anotací 3. konference Škola a zdraví 21, 48 pp. 2007
Publisher
MSD ve spolupráci s pedagogickou fakultou MU Brno
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00022509
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-86633-98-5
Keywords (in Czech)
profese učitele sebereflexe učitelé kvalita života a životní styl
Keywords in English
teaching profession self-reflection of teaching teaching and quality of life teaching and life style
Změněno: 25/3/2010 23:00, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
V originále
Příspěvek analyzuje životopisy 50 učitelek základních škol, které popsaly svůj životopis jako osobní příběh v realizaci učitelské profese. Zaměřili jsme se především na motivaci učitelského povolání, profesionální přípravu a adaptaci, na vliv profese na vlastní život v manželství a na vztah k vlastním dětem, na přátelské vztahy, na vztahy k lidem, na prožívání učitelské profese v sberealizaci své osobnosti a na osobně významné, event. určující události (Life Event) v profesním životě, úspěchy a neúspěchy i osobní vyznání. Z. o. byla nabídnuta struktura životopisu, která je mohla vést k lepší sebereflexi sebe jako učitelek ve vztahu k osobní minulosti a budoucnosti. Interpretaci provádíme z pohledu poznání kvality života a životního stylu.
In English
The report analyses biographies of 50 basic school women teachers who described their autobiography as a personal story in the realization of the teaching profession. We focused primarily on the motivation of teaching profession, professional training and adaptation, on the impact of the profession on own life in the marriage and on relations with own children, on friendly relationships, on relations with people, on living of teaching profession in the self-realization of own personality and on personally significant or determining Life Event in profession life, success, failures and personal declarations. Surveyed persons were offered a biography structure, which may have led them to better self-reflection of themselves as teachers in relation to their personal history and future. We perform interpretation from the view of understanding of quality of life and life style.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|