D 2007

Příspěvek k poznání kvality života učitelek základních škol

ŘEHULKOVÁ, Oliva and Evžen ŘEHULKA

Basic information

Original name

Příspěvek k poznání kvality života učitelek základních škol

Name in Czech

Příspěvek k poznání kvality života učitelek základních škol

Name (in English)

Contribution to understanding of quality of life in basic school teachers

Authors

ŘEHULKOVÁ, Oliva (203 Czech Republic, guarantor) and Evžen ŘEHULKA (203 Czech Republic)

Edition

první. Brno, Přehled anotací 3. konference Škola a zdraví 21, 48 pp. 2007

Publisher

MSD ve spolupráci s pedagogickou fakultou MU Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00019466

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-86633-98-5

Keywords (in Czech)

učitelská profese kvalita života životní styl

Keywords in English

teaching profession quality of life life style teachers profession career
Změněno: 25/3/2010 23:08, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Abstract

V originále

Výkon povolání a životní styl určuje kvalitu života a ta se zase zpětně promítá do těchto charakteristik. Takhle pojatá kvalita života je důležitým faktorem pro poznání učitelské profese. Ukázalo se, že vztah mezi kvalitou života , výkonem učitelské profese a životním stylem není jednoznačný a učitelky si ho uvědomují především v začínající a závěrečné dekádě své profesní kariéry nebo tam, kde dochází ke změnám v profesní kariéře. Delší rutinní výkon učitelského povolání má již menší vliv na kvalitu života učitelek. Učitelství (pozitivně nebo negativně) zasahuje do kvality života učitelek především tam, kde vidíme extrémní hodnoty ve výkonu povolání či v životním stylu.

In English

Performance of the profession and life style determine quality of life being projected backwards into these character traits. Quality of life conceived this way is an important factor to understand teaching profession. Relation between quality of life, teaching profession performance and life style was showed as not definite; and teachers are aware of it mainly in the starting and final decade of their profession career or in situations when changes in the profession career occur. Longer routine performance of the teaching profession has a minor effect on teachers quality of life. Teaching (positively or negatively) interferes in teachers quality of life first of all where we can see extreme values in profession performance or in life style.

Links

IAA7025403, research and development project
Name: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century