Detailed Information on Publication Record
2007
Příspěvek k poznání kvality života učitelek základních škol
ŘEHULKOVÁ, Oliva and Evžen ŘEHULKABasic information
Original name
Příspěvek k poznání kvality života učitelek základních škol
Name in Czech
Příspěvek k poznání kvality života učitelek základních škol
Name (in English)
Contribution to understanding of quality of life in basic school teachers
Authors
ŘEHULKOVÁ, Oliva (203 Czech Republic, guarantor) and Evžen ŘEHULKA (203 Czech Republic)
Edition
první. Brno, Přehled anotací 3. konference Škola a zdraví 21, 48 pp. 2007
Publisher
MSD ve spolupráci s pedagogickou fakultou MU Brno
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00019466
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-86633-98-5
Keywords (in Czech)
učitelská profese kvalita života životní styl
Keywords in English
teaching profession quality of life life style teachers profession career
Změněno: 25/3/2010 23:08, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
V originále
Výkon povolání a životní styl určuje kvalitu života a ta se zase zpětně promítá do těchto charakteristik. Takhle pojatá kvalita života je důležitým faktorem pro poznání učitelské profese. Ukázalo se, že vztah mezi kvalitou života , výkonem učitelské profese a životním stylem není jednoznačný a učitelky si ho uvědomují především v začínající a závěrečné dekádě své profesní kariéry nebo tam, kde dochází ke změnám v profesní kariéře. Delší rutinní výkon učitelského povolání má již menší vliv na kvalitu života učitelek. Učitelství (pozitivně nebo negativně) zasahuje do kvality života učitelek především tam, kde vidíme extrémní hodnoty ve výkonu povolání či v životním stylu.
In English
Performance of the profession and life style determine quality of life being projected backwards into these character traits. Quality of life conceived this way is an important factor to understand teaching profession. Relation between quality of life, teaching profession performance and life style was showed as not definite; and teachers are aware of it mainly in the starting and final decade of their profession career or in situations when changes in the profession career occur. Longer routine performance of the teaching profession has a minor effect on teachers quality of life. Teaching (positively or negatively) interferes in teachers quality of life first of all where we can see extreme values in profession performance or in life style.
Links
IAA7025403, research and development project |
| ||
MSM0021622421, plan (intention) |
|