ŘEHULKOVÁ, Oliva and Evžen ŘEHULKA. Příspěvek k poznání kvality života učitelek základních škol (Contribution to understanding of quality of life in basic school teachers). In Přehled anotací 3. konference Škola a zdraví 21. první. Brno: MSD ve spolupráci s pedagogickou fakultou MU Brno, 2007, 48 pp. ISBN 978-80-86633-98-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příspěvek k poznání kvality života učitelek základních škol
Name in Czech Příspěvek k poznání kvality života učitelek základních škol
Name (in English) Contribution to understanding of quality of life in basic school teachers
Authors ŘEHULKOVÁ, Oliva (203 Czech Republic, guarantor) and Evžen ŘEHULKA (203 Czech Republic).
Edition první. Brno, Přehled anotací 3. konference Škola a zdraví 21, 48 pp. 2007.
Publisher MSD ve spolupráci s pedagogickou fakultou MU Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00019466
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-86633-98-5
Keywords (in Czech) učitelská profese kvalita života životní styl
Keywords in English teaching profession quality of life life style teachers profession career
Changed by Changed by: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc., učo 1714. Changed: 25/3/2010 23:08.
Abstract
Výkon povolání a životní styl určuje kvalitu života a ta se zase zpětně promítá do těchto charakteristik. Takhle pojatá kvalita života je důležitým faktorem pro poznání učitelské profese. Ukázalo se, že vztah mezi kvalitou života , výkonem učitelské profese a životním stylem není jednoznačný a učitelky si ho uvědomují především v začínající a závěrečné dekádě své profesní kariéry nebo tam, kde dochází ke změnám v profesní kariéře. Delší rutinní výkon učitelského povolání má již menší vliv na kvalitu života učitelek. Učitelství (pozitivně nebo negativně) zasahuje do kvality života učitelek především tam, kde vidíme extrémní hodnoty ve výkonu povolání či v životním stylu.
Abstract (in English)
Performance of the profession and life style determine quality of life being projected backwards into these character traits. Quality of life conceived this way is an important factor to understand teaching profession. Relation between quality of life, teaching profession performance and life style was showed as not definite; and teachers are aware of it mainly in the starting and final decade of their profession career or in situations when changes in the profession career occur. Longer routine performance of the teaching profession has a minor effect on teachers quality of life. Teaching (positively or negatively) interferes in teachers quality of life first of all where we can see extreme values in profession performance or in life style.
Links
IAA7025403, research and development projectName: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 29/9/2024 21:58