C 2007

Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu

KNECHT, Petr

Basic information

Original name

Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu

Name in Czech

Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu

Name (in English)

Frequency concepts analysis of geography textbooks

Authors

KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Brno, Hodnocení učebnic, p. 121-134, 14 pp. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7, 2007

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00022582

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-148-5

Keywords in English

Educational research; textbooks research; textbooks assessment

Tags

Reviewed
Změněno: 3/6/2009 14:42, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Abstract

V originále

V poslední stati seznamuje P. Knecht s výsledky pojmové analýzy českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství, založené na frekvenční analýze všech sociogeografických pojmů uvedených ve zkoumaných učebnicích. Analýza zkoumaných učebnic naznačila poměrně značné rozdíly v množství pojmů obsažených v jednotlivých učebnicích. Z výzkumu vyplývá, že autoři zkoumaných učebnic pracují celkem s 366 sociogeografickými pojmy, přičemž pojmů současně uvedených ve všech zkoumaných učebnicích je pouhých 35, tedy přibližně 10 %. Z analýzy učebnic dále vyplynulo, že se učebnice navzájem neliší pouze z pojmového hlediska, ale také v množství textu a obrázků, organizaci učiva, množství faktů, grafické úpravy a didaktického zpracování učiva i technického zpracování učebnice.

In English

The paper acquaints P. with the results of the textbooks analysis which was based on frequency concept analysis of Czech lower secondary school human geography textbooks. Author compared all fourteen textbooks from eight different publishing houses allowed for lessons at Czech secondary schools in school year 2005/2006. The result is the finding that the number of concepts in textbooks from several publishing houses is highly different. The research emerged that in all examined textbooks authors used 366 different human geographical concepts, but only 35 concepts, that means 10% of them, were mentioned in all examined textbooks.

Links

LC06046, research and development project
Name: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Acronym: RECES)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Research Centre on Schooling