Detailed Information on Publication Record
2007
Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
KNECHT, PetrBasic information
Original name
Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
Name in Czech
Frekvenční pojmová analýza učebnic zeměpisu
Name (in English)
Frequency concepts analysis of geography textbooks
Authors
KNECHT, Petr (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Brno, Hodnocení učebnic, p. 121-134, 14 pp. Pedagogický výzkum v teori a praxi 7, 2007
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00022582
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-148-5
Keywords in English
Educational research; textbooks research; textbooks assessment
Tags
Reviewed
Změněno: 3/6/2009 14:42, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
V originále
V poslední stati seznamuje P. Knecht s výsledky pojmové analýzy českých učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy pocházejících z osmi vydavatelství, založené na frekvenční analýze všech sociogeografických pojmů uvedených ve zkoumaných učebnicích. Analýza zkoumaných učebnic naznačila poměrně značné rozdíly v množství pojmů obsažených v jednotlivých učebnicích. Z výzkumu vyplývá, že autoři zkoumaných učebnic pracují celkem s 366 sociogeografickými pojmy, přičemž pojmů současně uvedených ve všech zkoumaných učebnicích je pouhých 35, tedy přibližně 10 %. Z analýzy učebnic dále vyplynulo, že se učebnice navzájem neliší pouze z pojmového hlediska, ale také v množství textu a obrázků, organizaci učiva, množství faktů, grafické úpravy a didaktického zpracování učiva i technického zpracování učebnice.
In English
The paper acquaints P. with the results of the textbooks analysis which was based on frequency concept analysis of Czech lower secondary school human geography textbooks. Author compared all fourteen textbooks from eight different publishing houses allowed for lessons at Czech secondary schools in school year 2005/2006. The result is the finding that the number of concepts in textbooks from several publishing houses is highly different. The research emerged that in all examined textbooks authors used 366 different human geographical concepts, but only 35 concepts, that means 10% of them, were mentioned in all examined textbooks.
Links
LC06046, research and development project |
|