Detailed Information on Publication Record
2007
Vybrané problémy vzdělávání trenérů
JŮVA, Vladimír and Bohumíra LAZAROVÁBasic information
Original name
Vybrané problémy vzdělávání trenérů
Name in Czech
Vybrané problémy vzdělávání trenérů
Name (in English)
Selected Problems in Coach Education
Authors
JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor) and Bohumíra LAZAROVÁ (203 Czech Republic)
Edition
České Budějovice, Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu, p. 57-58, 2 pp. 2007
Publisher
Pedagogická fakula JU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Sport and leisure time activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/07:00032365
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
978-80-7040-987-9
Keywords in English
Sports Coach; Profession of the Coach; Coach Education; In-service Education of Coaches; Coaches Professional Competences; Social Sciences in Coaches Education
Tags
Tags
International impact
Změněno: 21/9/2007 17:25, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
V originále
Trenérství představuje profesi rozličných podob, která od svých vykonavatelů vyžaduje nejen široké odborné znalosti, ale také osobnostní předpoklady a sociální dovednosti. Profesní role trenéra se vyvíjí v souvislosti s měnící se podobou sportovního světa, stále vyšší nároky jsou kladeny na trenérovy vůdcovské, strategické a taktické schopnosti, ale současně i na jeho pedagogickou odpovědnost. V důsledku přirozených proměn trenérské profese přitahuje stále více pozornosti otázka vzdělávání trenérů. Zdůrazňuje se zejména tzv. klinický přístup a celoživotní učení. Autoři příspěvku berou tato východiska v úvahu a naznačují některé hlavní problémy a výzvy současného vzdělávání trenérů. Teoretické pojednání je doplněno o dílčí výsledky předvýzkumu zaměřeného na vzdělávání trenérů.
In English
Coaching represent a profession of various forms requiring from its practitioners not only extensive expert knowledge, but also personal dispositions and social skills. The professional roles of coach depending on the changing form of the sports world. As a consequence of natural transformation of the coaching profession the issue of coach education attracts more attention. The main emphasis is laid on the necessity of the so called clinical approach and life-long learning. The contributors take these starting points into consideration and mention several main problems and challenges in education of coaches. The theoretical part is complemented by particular results of preliminary research focused on the problems of education of coaches.