V originále
A child suffering from chronic disorder presents not only a significant medical but also educational and pedagogical problem. Looking for a suitable approach in the position of a doctor, parent or teacher requires a lot of experiences, human approach and enough professional information. International project TIMSIS maps opinions and need of parents and teachers in some European countries via questionnaire. The results of research show that teachers (except from Finland) need more information about medical aspects of the disorders. They would appreciate relevant literature, especially about educational needs of such ill children and psychological sites of the investigated area. Teachers would also welcome some support about how to inform other classmates suitably, then information about home education of the affected pupil and about better communication with parents and other teachers. What is helpful is cooperation between teachers from common schools with the teachers from hospital school. There is a need to provide such informative sources for teachers as a group of children suffering from chronic disorders is highly represented.
In Czech
Dítě, trpící závažným či chronicky probíhajícím onemocněním, představuje nejen významný medicínský, ale též výchovný a pedagogický problém. Hledání vhodného přístupu z pozice lékaře, rodiče či pedagoga vyžaduje mnoho zkušeností, lidský přístup a dostatek kvalifikovaných informací. Mezinárodní projekt TIMSIS mapuje názory a potřeby rodičů a pedagogů v několika evropských zemích pomocí dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu ukazují, že učitelé (kromě finských) potřebují více informací o medicínských aspektech nemoci, ocenili by odpovídající literaturu, zejména o vzdělávacích potřebách takto nemocných dětí a psychologické stránky zkoumané oblasti. Pedagogové by rovněž uvítali podporu v tom, jak vhodně informovat o nemoci ostatní spolužáky, dále informace, směřující k organizaci domácího vzdělávání nemocného žáka, lepší komunikaci s rodiči a vyučujícími ostatních předmětů. Jako potřebná se jeví spolupráce mezi učiteli kmenových škol s učiteli ze škol při nemocnici. V současné době chybí materiály, zaměřené zejména na dopad nemoci na vzdělávání žáka, organizaci domácího učení a spolupráci se školou při nemocnici. Je třeba zajistit, aby pro učitele byly tyto informační zdroje vytvořeny, neboť skupina dětí s chronickým či závažným onemocněním je v běžných školách široce zastoupena.