D 2007

Issues of Education of Pupils with Chronic or Other Serious Disorders in Terms of a Teacher-International Project TIMSIS

ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana, Petr KACHLÍK and Ilka VAĎUROVÁ

Basic information

Original name

Issues of Education of Pupils with Chronic or Other Serious Disorders in Terms of a Teacher-International Project TIMSIS

Name in Czech

Otázky edukace žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním z pohledu pedagoga - mezinárodní projekt TIMSIS

Authors

ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr KACHLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Ilka VAĎUROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, 2nd Conference School and Health 21, p. 463-480, 18 pp. 2007

Publisher

Paido

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

30000 3. Medical and Health Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00050830

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-138-6

UT WoS

000264733100048

Keywords (in Czech)

děti, učitelé, rodiče, škola, nemocnice, onemocnění, dotazník, pomoc, TIMSIS, projekt

Keywords in English

children; teachers; parents; school; hospital; disorders; questionnaire; help; TIMSIS; project

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 19/3/2012 13:33, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

A child suffering from chronic disorder presents not only a significant medical but also educational and pedagogical problem. Looking for a suitable approach in the position of a doctor, parent or teacher requires a lot of experiences, human approach and enough professional information. International project TIMSIS maps opinions and need of parents and teachers in some European countries via questionnaire. The results of research show that teachers (except from Finland) need more information about medical aspects of the disorders. They would appreciate relevant literature, especially about educational needs of such ill children and psychological sites of the investigated area. Teachers would also welcome some support about how to inform other classmates suitably, then information about home education of the affected pupil and about better communication with parents and other teachers. What is helpful is cooperation between teachers from common schools with the teachers from hospital school. There is a need to provide such informative sources for teachers as a group of children suffering from chronic disorders is highly represented.

In Czech

Dítě, trpící závažným či chronicky probíhajícím onemocněním, představuje nejen významný medicínský, ale též výchovný a pedagogický problém. Hledání vhodného přístupu z pozice lékaře, rodiče či pedagoga vyžaduje mnoho zkušeností, lidský přístup a dostatek kvalifikovaných informací. Mezinárodní projekt TIMSIS mapuje názory a potřeby rodičů a pedagogů v několika evropských zemích pomocí dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu ukazují, že učitelé (kromě finských) potřebují více informací o medicínských aspektech nemoci, ocenili by odpovídající literaturu, zejména o vzdělávacích potřebách takto nemocných dětí a psychologické stránky zkoumané oblasti. Pedagogové by rovněž uvítali podporu v tom, jak vhodně informovat o nemoci ostatní spolužáky, dále informace, směřující k organizaci domácího vzdělávání nemocného žáka, lepší komunikaci s rodiči a vyučujícími ostatních předmětů. Jako potřebná se jeví spolupráce mezi učiteli kmenových škol s učiteli ze škol při nemocnici. V současné době chybí materiály, zaměřené zejména na dopad nemoci na vzdělávání žáka, organizaci domácího učení a spolupráci se školou při nemocnici. Je třeba zajistit, aby pro učitele byly tyto informační zdroje vytvořeny, neboť skupina dětí s chronickým či závažným onemocněním je v běžných školách široce zastoupena.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century