D
2007
Food Intake Disorders-Awarness and Prevention of Pupils of the Second School Year at Elementary Schools in Brno
KACHLÍK, Petr, Marie HAVELKOVÁ and Lenka PROCHÁZKOVÁ
Basic information
Original name
Food Intake Disorders-Awarness and Prevention of Pupils of the Second School Year at Elementary Schools in Brno
Name in Czech
Poruchy příjmu potravy - informovanost a prevence u žáků na 2. stupni základních škol v Brně
Edition
1. vyd. Brno, 2nd Conference School and Health 21, p. 793-812, 20 pp. 2007
Other information
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
30000 3. Medical and Health Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00022708
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
poruchy příjmu potravy, mentální anorexie, mentální bulimie, BMI, dotazník,studie,prevence
Keywords in English
food intake disorders; mental anorexia; mental bulimia; BMI; questionnaire; study; prevention
Tags
International impact, Reviewed
V originále
The aim of this work was to find out how well pupils at elementary are informed about the problem of food intake disorders (FID) and suggest some precautions of primary prevention. Mapping of the situation was carried out through an anonymous questionnaire on a sample of 231 pupils of various school years at five elementary schools in Brno. The findings showed that boys are more satisfied with their appearance than girls. However girls have a better knowledge of FID causes than boys, they would also welcome more information. The field of FID is included at elementary schools only partly, which is closely linked with relatively low level of childrens awareness. In the future there will be a need to dedicate more time to FID and leave more space for their own expression and discussion.
In Czech
Cílem práce bylo zjistit, jak jsou informováni žáci na základních školách o problematice poruch přijmu potravy (dále jen PPP) a navrhnout opatření primární prevence. Mapování situace bylo prováděno pomocí anonymního dotazníkového šetření na vzorku 231 žáků druhého stupně 5 brněnských ZŠ. Ukázalo se, že hoši jsou se svým vzhledem spokojenější než dívky. Dívky však vědí o příčinách vzniku PPP více než hoši, uvítaly by rovněž více poznatků. Ve škole je oblast PPP do výuky zařazena jen okrajově, čemuž odpovídá i relativně nízká informovanost dětí. V budoucnu bude nutné vyčlenit na probírání PPP více času, ponechat dětem větší prostor pro jejich vlastní vyjádření a diskusi.
Links
MSM0021622421, plan (intention) | Name: Škola a zdraví pro 21. století | Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century |
|
Displayed: 15/11/2024 19:04