FOLTÝNOVÁ, Darina and Hana SVATOŇOVÁ. Geoinformatika v přípravě učitelů, geoinformatika akartogafie ve škole (Geoinformatics in teacher´s education, geoinformatics and cartography in school). In Súčasné trendy v kartografii. 1st ed. Bratislava: kartografická spoločnost Slovenskej republiky, 2007, p. 71 - 77. ISBN 978-80-89060-11-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Geoinformatika v přípravě učitelů, geoinformatika akartogafie ve škole
Name in Czech Geoinformatika v přípravě učitelů, geoinformatika akartogafie ve škole
Name (in English) Geoinformatics in teacher´s education, geoinformatics and cartography in school
Authors FOLTÝNOVÁ, Darina (203 Czech Republic) and Hana SVATOŇOVÁ (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Bratislava, Súčasné trendy v kartografii, p. 71 - 77, 7 pp. 2007.
Publisher kartografická spoločnost Slovenskej republiky
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00032430
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-89060-11-5
Keywords in English geoinformatics; cartography; GIS project; education; geographical education
Tags cartography, Education, geographical education, geoinformatics, GIS project
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D., učo 40917. Changed: 28/3/2010 23:13.
Abstract
Geoinformatika a digitální kartografie nabízí nová a přínosná témata pro činnost žáků v počítačových učebnách škol. Umožňuje aktivně zapojit žáky nejen do klasického používání map, ale podněcuje je i k tvorbě vlastních mapových výstupů.Obsah a způsob přípravy studentů učitelství zeměpisu v oblasti geografických informačních systémů a dálkového průzkumu Země se postupně i ve školní praxi projevuje postupném zařazování témat využívajících materiálů z oblasti produkce geoinformačních technologií do výuky na základních a středních školách. Otevírá se větší prostor pro zařazování projektů v rámci tvorby školních vzdělávacích programů. Článek představuej konktrétní GIS projekty a výsledky terénního šetření týkajícího se využívání digitálních map, interaktivních map, družicových a leteckých snímků v rámci vyučování zeměpisu.
Abstract (in English)
Geoinformatics and cartography have become the important parts of many branches of science and economic functions of the society in the practical terms. People are clearly unable to use the technology at the right moment for selection or acquisition of the needed information. What is still virtually neglected is education in information and geo-information technologies for wide population. We often meet with a situation that can be defined, with a little exaggeration, as a clash between digital student and analogue teacher. Geography teaching can then be supported by cartography teaching We made reseach through czech teacher focused on using maps, digital maps on Internet and sattelite and air images in geographical lessons, we asked them about interests of using material of remote sensing, GIS practice and readiness to learn new thing. Answers were mostly positive. The article describes results of some GIS and RS and cartographical projects on elementary and secondary schools.
PrintDisplayed: 24/4/2024 19:32