J 2007

Od imperialismu ke glokalizaci: paradigmatické proměny a současné trendy ve výzkumu mezinárodní komunikace

ŠTĚTKA, Václav

Basic information

Original name

Od imperialismu ke glokalizaci: paradigmatické proměny a současné trendy ve výzkumu mezinárodní komunikace

Name (in English)

From Imperialism to Glocalization: Paradigmatic Shifts and Contemporary Trends in the International Communication Research

Authors

ŠTĚTKA, Václav (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Mediální studia, Praha, Syndikát novinářů, 2007, 1801-9978

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00032447

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

international communication studies; development theory; cultural imperialism; media globalization; reception analysis; glocalization; reverse flow; hybridization

Tags

Reviewed
Změněno: 3/7/2008 15:08, PhDr. Václav Štětka, Ph.D.

Abstract

V originále

Tento článek zkoumá historický vývoj a současné trendy v oblasti výzkumu mezinárodní resp. globální komunikace. Po systematickém přehledu "rozvojového paradigmatu" a teorií mediálního a kulturního imperialismu se článek zabývá dalším paradigmatickým obratem, který přinesly globalizační teorie v 90.letech 20.století. Autor argumentuje, že i když tento obrat do jisté míry oživil některé dřívější koncepty spojované s mezinárodní komunikací, jeho hlavní vliv je možné spatřovat v ustavení zcela nového pohledu na realitu globálních komunikačních toků. Tento přístup tak představuje vážné zpochybnění tezí o kulturní dominanci Západu a umožňuje vnímat mediální globalizaci jako komplexní a mnohosměrný proces.

In English

This paper examines and reviews historical development and contemporary trends in the field of international media and communication research. The author argues that while certain aspects of globalization processes brought an impulse for rejuvenation of both of the older paradigms of international communication, main impact of this discourse can be seen in helping to establish a new approach to the reality of global information/cultural flows and also to its empirical analysis. Together with the growing emphasis on the reception analysis of the international media products, questioning popular claims about their homogenizing impact, this approach represents a serious challenge for the theories of Western/American global cultural domination and enables for understanding media globalization more in terms of a complex and dynamic process, opening space for an emergence of hybrid cultural forms, product and identities.