B 2007

Mediální integrace národa v době globalizace

ŠTĚTKA, Václav

Basic information

Original name

Mediální integrace národa v době globalizace

Name (in English)

Media integration of the nation in the age of globalization

Authors

ŠTĚTKA, Václav (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, 197 pp. EDIS, ediční řada disertačních prací FSS MU, sv.1, 2007

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00022747

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-210-4376-3

Keywords in English

national integration; mass media; globalization; nationalism; hybridization

Tags

Reviewed
Změněno: 26/5/2009 14:25, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Kniha se věnuje úloze masových médií v procesech konstrukce národní identity. V první části práce se autor soustředí na prezentaci vybraných mechanismů národně integračního působení masových médií, z nichž některé dále empiricky zkoumá v rámci případové studie českého televizního zpravodajství. Druhá část knihy se zaměřuje především na analýzu diskurzu mediálního imperialismu jako specifického typu přístupu k otázce globalizace. S pomocí řady teoretických prací i empirických údajů z různých částí světa se autor pokouší odhalit neadekvátnost tohoto paradigmatu, přehlížejícího dynamiku globálního mediálního trhu v posledních desetiletích, ale také očividnou rezistenci publika vůči importovanýcm produktům a tendenci preferovat spíše lokální/národní mediální obsahy.

In English

This book focuses on the role of the mass media in the process of national integration and representation of the nationalistic discourse. Within the frame of the ritualistic model of communication, he analyses some of the most important forms of the nation-integrative effects of the mass media, particularly mediation of ceremonial events and symbolic presentation and reproduction of the nationalistic discourse within the realm of everyday life. In the second part of the thesis, the author shifts his analytical attention towards the current dynamics of global media markets, shaped by the forces of marketisation and internationalisation, which are supposed to have undermined the autonomy and creative potential of local/national culture. However, according to the author, there is a strong evidence of continuing attractiveness of the national media content and, therefore, the enduring nation-integrative function of the mass media even at the beginning of the 21st century.

Links

MSM0021622408, plan (intention)
Name: Reprodukce a integrace společnosti (Acronym: IVRIS)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Reproduction and integration of society