Detailed Information on Publication Record
2007
Působení politiky sociálních služeb na kulturu poskytování osobních sociálních služeb ve vybrané organizaci
MUSIL, Libor, Kateřina KUBALČÍKOVÁ, Olga HUBÍKOVÁ and Jana HAVLÍKOVÁBasic information
Original name
Působení politiky sociálních služeb na kulturu poskytování osobních sociálních služeb ve vybrané organizaci
Name (in English)
The impact of social services policy on the culture of personal social services providing in a selected organization
Authors
MUSIL, Libor (203 Czech Republic, guarantor), Kateřina KUBALČÍKOVÁ (203 Czech Republic), Olga HUBÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Jana HAVLÍKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Praha, 68 pp. Transformace sociálních služeb, 2007
Publisher
VÚPSV Praha
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/07:00021098
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-87007-56-3
Keywords in English
Implementation;Lokal social services; Municipal social policy; Standards of quality; Culture of providing personal social services
Změněno: 28/4/2009 17:38, doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
V originále
Zpráva shrnuje závěry výzkumného projektu Působení Standardů kvality sociálních služeb v období před jejich uzákoněním. Tento projekt byl zaměřen na zkoumání vlivu obecní politiky sociálních služeb vybrané municipality na poskytování sociálních služeb na jeho území. Konkrétně jsme se soustředili na identifikaci pozice Standardů kvality sociálních služeb v rámci obecní politiky a její význam pro pronikání tohoto nástroje do kultury poskytování osobních sociálních služeb vybrané nestátní neziskové organizace. Případová studie odkryla řadu vnitřních a vnějších faktorů, které zásadním způsobem ovlivnily pozorovaný způsob implementace Standardů kvality na úrovni vybrané sociální služby. Zejména jsme se zaměřili na zachycení různých typů překážek, které se mohou postavit do cesty reálnému prosazení Standardů kvality do kultury poskytování služeb. Zjištění byla následně podrobena široké diskusi teoretiků i praktiků a zobecněna do dvou typů pojetí implementace Standardů kvality v poskytovatelských organizacích: administrativní pojetí a pojetí orientované na službu. Studie je určena nejen tvůrcům sociálních politiky na různých úrovních, ale rovněž obsahuje cenné poznatky a doporučení přímo pro poskytovatele sociálních služeb, která jim mohou pomoci při zavádění Standardů kvality v jejich organizacích.
In English
The report summarizes the conclusions of the research project The Impact of the Standards of Quality of Social Services before they were enacted. This project focused on exploring the influence of municipal policy of social services in a selected municipality on the provision of local social services. In more specific terms, we concentrated on understanding the role of the Standards of Quality of Social Services within municipal policy, and the significance of municipal policy for establishing this tool within the culture of providing personal social services in a selected nongovernmental organization. The case study revealed a range of both internal and external factors which have had a major impact on the manner of implementation of the Standards of Quality in the field of the selected social service. We concentrated particularly on identifying the various types of obstacles that may hinder effective embedding of the Standards of Quality in the culture of service provision. The findings were then subjected to a broad debate amongst both theoreticians and practitioners and generalized into two distinct notions of implementation of the Standards of Quality in the providers organizations: the administrative and the service-oriented model. The study is intended not only for authors of social policy at various levels, but contains information and recommendations directly valuable to providers of social services and helpful for introducing the Standards of Quality in their organizations.