TOMEŠ, Zdeněk. Evropské železnice na počátku 21. století (European railways at the begining of the 21st century). In EURNEX - Žel 2007 "Towards more competitve European railway system" (2.diel). 2007th ed. Žilinská Univerzita Žilina: EDIS - vydavatelstvo ZU Žilina, 2007, p. 110-115. ISBN 978-80-8070-679-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Evropské železnice na počátku 21. století
Name in Czech Evropské železnice na počátku 21. století
Name (in English) European railways at the begining of the 21st century
Authors TOMEŠ, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 2007. vyd. Žilinská Univerzita Žilina, EURNEX - Žel 2007 "Towards more competitve European railway system" (2.diel), p. 110-115, 6 pp. 2007.
Publisher EDIS - vydavatelstvo ZU Žilina
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/07:00032473
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-8070-679-1
Keywords in English railways; competiton; vertical unbundling; transport policy
Tags competiton, railways, transport policy, vertical unbundling
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Naďa Voráčová, učo 62883. Changed: 8/6/2009 11:30.
Abstract
Evropské železnice mají za sebou téměř dvě století slavné historie. V současnosti však čelí vážným problémům. Razantní nástup silniční dopravy je z řady oblastí dopravního trhu zcela vytlačil a na několika zbylých segementech se železniční doprava drží jen s velkými obtížemi. Důsledkem jsou poklesy tržeb a nárůsty ztrát železničních společností. Evropská strategie revitalizace železnic je založena na veřejných investicích do infrastruktury a na zavedení konkurence do provozování železničních služeb. Cílem tohoto příspěvku je zhodnocení příležitostí a rizik, kterým evropské železnice budou čelit v 21. století.
Abstract (in English)
European railways have long history of operation. But presently they are faced with challenging problems. The success of road transport has diminished their market shares considerably. As a consequence revenues declined and European railways operations are usually unprofitable. This has led to growing dependency on public subsidies and to high indebtness of railway companies. European transport policy tries to revitalize railway transport through competition promotion and infrastructure financing. The aim of this paper is to assess economic possibilities and limits of European railway at the beginning of 21st century.
PrintDisplayed: 26/4/2024 14:16