JARKOVSKÁ, Lucie. Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In Vztahy, jazyky, těla. Texty z Konference českých a slovenských feministických studií. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2007, s. 219 - 231. 1. vyd. ISBN 978-80-903086-6-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.
Název anglicky The limits of gender sensitive education.
Autoři JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant).
Vydání 1. vyd. Praha, Vztahy, jazyky, těla. Texty z Konference českých a slovenských feministických studií, od s. 219 - 231, 13 s. 1. vyd. 2007.
Nakladatel FHS UK
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/07:00020555
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-80-903086-6-4
Klíčová slova anglicky gender in pedagogy; education
Štítky Education, gender in pedagogy
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Změněno: 24. 2. 2010 15:57.
Anotace
Vzdělávací systém je transmiterem kultury, může posilovat status quo, ale i podporovat změnu. V případě genderových nerovností se v České republice setkáváme spíše s druhým modelem, neboť i přes priority vlády a principy demokratické společnosti, které propagují rovnost, jsou některé skupiny dětí zvýhodňovány a některé znevýhodňovány. Genderové nerovnosti, které se později projevují v segregovaném pracovnímu trh, se formují již na prvních stupních vzdělávacího systému, tedy v mateřských a na základních školách. Na vyšších stupních základních škol jsou dále utužovány a na středních školách a učilištích je rozdělení do mužských a ženských profesí již téměř dokončeno. To je důsledkem genderově nesenzitivního přístupu k žactvu a studentstvu. Chybí také zahrnutí genderové tématiky do probíraného učiva, potažmo uplatnění genderové perspektivy při výuce relevantních témat. České školství potřebuje z tohoto hlediska zásadní reformu. Ta však musí proběhnout citlivě, s ohledem na stávající kontext české společnosti a především musí brát v potaz potřeby a specifika dívčích i chlapeckých subkultur.
Anotace anglicky
The chapter discusses the barriers of gender sensitive pedagogy in the Czech educational system.
Návaznosti
GA403/06/0067, projekt VaVNázev: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Grantová agentura ČR, Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
1J051/05-DP2, projekt VaVNázev: Rodina, zaměstnání a vzdělání
Investor: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Rodina, zaměstnání a vzdělání
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 00:19