JARKOVSKÁ, Lucie. Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. (The limits of gender sensitive education.). In Vztahy, jazyky, těla. Texty z Konference českých a slovenských feministických studií. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2007, p. 219 - 231. 1. vyd. ISBN 978-80-903086-6-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.
Name (in English) The limits of gender sensitive education.
Authors JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1. vyd. Praha, Vztahy, jazyky, těla. Texty z Konference českých a slovenských feministických studií, p. 219 - 231, 13 pp. 1. vyd. 2007.
Publisher FHS UK
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/07:00020555
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 978-80-903086-6-4
Keywords in English gender in pedagogy; education
Tags Education, gender in pedagogy
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Changed: 24/2/2010 15:57.
Abstract
Vzdělávací systém je transmiterem kultury, může posilovat status quo, ale i podporovat změnu. V případě genderových nerovností se v České republice setkáváme spíše s druhým modelem, neboť i přes priority vlády a principy demokratické společnosti, které propagují rovnost, jsou některé skupiny dětí zvýhodňovány a některé znevýhodňovány. Genderové nerovnosti, které se později projevují v segregovaném pracovnímu trh, se formují již na prvních stupních vzdělávacího systému, tedy v mateřských a na základních školách. Na vyšších stupních základních škol jsou dále utužovány a na středních školách a učilištích je rozdělení do mužských a ženských profesí již téměř dokončeno. To je důsledkem genderově nesenzitivního přístupu k žactvu a studentstvu. Chybí také zahrnutí genderové tématiky do probíraného učiva, potažmo uplatnění genderové perspektivy při výuce relevantních témat. České školství potřebuje z tohoto hlediska zásadní reformu. Ta však musí proběhnout citlivě, s ohledem na stávající kontext české společnosti a především musí brát v potaz potřeby a specifika dívčích i chlapeckých subkultur.
Abstract (in English)
The chapter discusses the barriers of gender sensitive pedagogy in the Czech educational system.
Links
GA403/06/0067, research and development projectName: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Czech Science Foundation, Educational choices and anticipation of chances on the labour market from a gender perspective
1J051/05-DP2, research and development projectName: Rodina, zaměstnání a vzdělání
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Family, employment and education
PrintDisplayed: 25/4/2024 12:43