Detailed Information on Publication Record
2007
Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.
JARKOVSKÁ, LucieBasic information
Original name
Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.
Name (in English)
The limits of gender sensitive education.
Authors
JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
1. vyd. Praha, Vztahy, jazyky, těla. Texty z Konference českých a slovenských feministických studií, p. 219 - 231, 13 pp. 1. vyd. 2007
Publisher
FHS UK
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/07:00020555
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-903086-6-4
Keywords in English
gender in pedagogy; education
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 24/2/2010 15:57, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.
V originále
Vzdělávací systém je transmiterem kultury, může posilovat status quo, ale i podporovat změnu. V případě genderových nerovností se v České republice setkáváme spíše s druhým modelem, neboť i přes priority vlády a principy demokratické společnosti, které propagují rovnost, jsou některé skupiny dětí zvýhodňovány a některé znevýhodňovány. Genderové nerovnosti, které se později projevují v segregovaném pracovnímu trh, se formují již na prvních stupních vzdělávacího systému, tedy v mateřských a na základních školách. Na vyšších stupních základních škol jsou dále utužovány a na středních školách a učilištích je rozdělení do mužských a ženských profesí již téměř dokončeno. To je důsledkem genderově nesenzitivního přístupu k žactvu a studentstvu. Chybí také zahrnutí genderové tématiky do probíraného učiva, potažmo uplatnění genderové perspektivy při výuce relevantních témat. České školství potřebuje z tohoto hlediska zásadní reformu. Ta však musí proběhnout citlivě, s ohledem na stávající kontext české společnosti a především musí brát v potaz potřeby a specifika dívčích i chlapeckých subkultur.
In English
The chapter discusses the barriers of gender sensitive pedagogy in the Czech educational system.
Links
GA403/06/0067, research and development project |
| ||
1J051/05-DP2, research and development project |
|