C 2007

Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.

JARKOVSKÁ, Lucie

Basic information

Original name

Úskalí genderově senzitivního vzdělávání.

Name (in English)

The limits of gender sensitive education.

Authors

JARKOVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

1. vyd. Praha, Vztahy, jazyky, těla. Texty z Konference českých a slovenských feministických studií, p. 219 - 231, 13 pp. 1. vyd. 2007

Publisher

FHS UK

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00020555

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-903086-6-4

Keywords in English

gender in pedagogy; education

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/2/2010 15:57, doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D.

Abstract

V originále

Vzdělávací systém je transmiterem kultury, může posilovat status quo, ale i podporovat změnu. V případě genderových nerovností se v České republice setkáváme spíše s druhým modelem, neboť i přes priority vlády a principy demokratické společnosti, které propagují rovnost, jsou některé skupiny dětí zvýhodňovány a některé znevýhodňovány. Genderové nerovnosti, které se později projevují v segregovaném pracovnímu trh, se formují již na prvních stupních vzdělávacího systému, tedy v mateřských a na základních školách. Na vyšších stupních základních škol jsou dále utužovány a na středních školách a učilištích je rozdělení do mužských a ženských profesí již téměř dokončeno. To je důsledkem genderově nesenzitivního přístupu k žactvu a studentstvu. Chybí také zahrnutí genderové tématiky do probíraného učiva, potažmo uplatnění genderové perspektivy při výuce relevantních témat. České školství potřebuje z tohoto hlediska zásadní reformu. Ta však musí proběhnout citlivě, s ohledem na stávající kontext české společnosti a především musí brát v potaz potřeby a specifika dívčích i chlapeckých subkultur.

In English

The chapter discusses the barriers of gender sensitive pedagogy in the Czech educational system.

Links

GA403/06/0067, research and development project
Name: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy
Investor: Czech Science Foundation, Educational choices and anticipation of chances on the labour market from a gender perspective
1J051/05-DP2, research and development project
Name: Rodina, zaměstnání a vzdělání
Investor: Ministry of Labour and Social Affairs of the CR, Family, employment and education