ŠIŠKA, Ladislav. Měřítka výkonnosti uplatňovaná ve mzdových a pobídkových systémech tuzemských podniků (Performance measures applied in wage and incentive systems of domestic enterprises). In Svět práce a kvalita života v globalizované ekonomice. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 2007, p. 1-10. ISBN 978-80-245-1207-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Měřítka výkonnosti uplatňovaná ve mzdových a pobídkových systémech tuzemských podniků
Name in Czech Měřítka výkonnosti uplatňovaná ve mzdových a pobídkových systémech tuzemských podniků
Name (in English) Performance measures applied in wage and incentive systems of domestic enterprises
Authors ŠIŠKA, Ladislav.
Edition Praha, Svět práce a kvalita života v globalizované ekonomice, p. 1-10, 10 pp. 2007.
Publisher Vysoká škola ekonomická v Praze
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-245-1207-5
Keywords in English Performance Management; Performance Measurement; Incentives
Tags Incentives, Performance Management, Performance Measurement
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Ladislav Šiška, Ph.D., učo 114747. Changed: 5/4/2012 11:52.
Abstract
Článek přináší vybrané výsledky empirického výzkumu, který se zaměřil na řízení a měření výkonnosti podniku. Hlavní metodou výzkumu byl dotazník s uzavřenými otázkami. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 291 podniků. Vzorek respondentů tvořily subjekty s více než 20 zaměstnanci, sídlem v České republice a s převažujícím předmětem činnosti v kategoriích C až K v třídění Odvětvové klasifikace ekonomických subjektů. Rozebrány jsou odpovědi respondentů, jak důležitá pro zaměření mzdových a motivačních systémů jejich podniků jsou kritéria: 1. úspory nákladů (splnění nákladového rozpočtu střediska), 2. růst tržeb (splnění plánovaného objemu tržeb), 3. snižování objemu zásob, 4. vytížení jednotlivých kapacitních zdrojů, 5. růst osobnostních a profesních kvalit zaměstnanců. První dvě skupiny finančních měřítek se ukázaly jako nevýznamnější. Třetím nejvýznamnějším kritériem bylo vytížení kapacitních zdrojů, jehož významnost se však značně liší v jednotlivých odvětvích. Zjištěná dominance finančních měřítek používaných při motivaci (resp. přesněji stimulaci) zaměstnanců vyvolává otázku, jaké jsou její příčiny. Jedná se o odraz ziskové orientace podniků, které posuzují svou úspěšnost z čistě finančního pohledu? Nebo jsou výsledky důkazem omezeného záběru systémů měření výkonnosti, které podniky uplatňují? Zobecnění výsledků dotazníkového šetření naráží na nedostatečnou shodu struktury vzorku respondentů se základním souborem.
Abstract (in English)
The article presents selected results of the empirical study, which was focused on the enterprise performance measurement and management. The main method was questionnaire with close-ended questions. 291 enterprises took part in the survey. Among respondents there were companies with more than 20 employees, with place of business in the Czech republic and with the main activity within categories C and K of Industrial Classification of Economic Activities (CZ-NACE). The respondents answers about how important the following criteria are for orientation of the enterprise wage and incentive systems are analysed in the article. The criteria are 1. Saving of cost (cost centre budget fulfilment), 2. Growth of sales (planned sales fulfilment), 3. Reducing inventory, 4. Utilization of the capacity of the individual resources, 5. Growth of personal and professional qualities of employees. The first two groups of financial measures showed the highest importance. The criterion Utilization of the capacity of resources was the third important, but its importance varies in the particular industries. There is a question why the financial measures dominated as motivation to work. Is this financial dominance a logical consequence of enterprise profit orientation? Or do the results prove the restricted content of measures in enterprise performance systems used by respondents companies? The generalization of the survey results is not possible because the structure of respondents sample does not correspond to the structure of the whole enterprise population.
PrintDisplayed: 19/7/2024 16:39