Detailed Information on Publication Record
2007
Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum
JŮVA, VladimírBasic information
Original name
Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum
Name in Czech
Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum
Name (in English)
Sport Pedagogy in German - Progression, Conception and Research Subjects
Authors
JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Studia sportiva, Brno, FSpS MU, 2007, 1802-7679
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/07:00032502
Organization unit
Faculty of Sports Studies
Keywords in English
sport; education; physical education; sport education; sport pedagogy; normative sport pedagogy; empirical sport pedagogy; research
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 8/11/2007 15:20, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
V originále
Stať analyzuje východiska, vznik, rozvoj, současné koncepce a výzkumnou orientaci německé pedagogiky sportu. Autor na základě analýzy rozsáhlého spektra dokumentů a osobní empirie přibližuje tuto významnou součást vědy o sportu jako svébytnou, pregnantně vymezenou a v procesuálních i institucionálních směrech plně konstituovanou vědní disciplínu, která si klade velmi široké a závažné úkoly. Německá pedagogika sportu rozvíjí cíle typické pro moderní empirickou vědu (především reprezentativní výzkumy sportovní edukace) a současně - a zde je německá pedagogika sportu ve světovém kontextu nepřehlédnutelná - úkoly specifické pro vědu normativní (stálé hledání smyslu a optimálních cílů humanistické sportovní edukace). Současně německá pedagogika sportu usiluje o humanizaci a kultivaci dnešního sportu, jako gigantického sociálního a kulturního fenoménu.
In English
The article investigates the starting points, beginning, progression, contemporary conceptions and research orientation of German sport pedagogy. Based on an analysis of an extensive spectrum of documents and personal empiricism the author describes this important component of sport science as an independent, precisely determined and in procedural and institutional tendencies fully formed science discipline that sets very extensive and relevant goals. German sport pedagogy pursues the aims typical for a modern empirical science (primarily representative research of sport education) and simultaneously - and here is German sport pedagogy in the world context special - the particular goals for normative science (continual searching for the signification and optimal aims of human sport education). German sport pedagogy currently strives for humanization and cultivation of present sports, as a gigantic social and cultural phenomenon.