JŮVA, Vladimír. Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum (Sport Pedagogy in German - Progression, Conception and Research Subjects). Studia sportiva. Brno: FSpS MU, 2007, vol. 1, No 1, p. 52-65. ISSN 1802-7679.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum
Name in Czech Pedagogika sportu v Německu - geneze, koncepce a výzkum
Name (in English) Sport Pedagogy in German - Progression, Conception and Research Subjects
Authors JŮVA, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Studia sportiva, Brno, FSpS MU, 2007, 1802-7679.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14510/07:00032502
Organization unit Faculty of Sports Studies
Keywords in English sport; education; physical education; sport education; sport pedagogy; normative sport pedagogy; empirical sport pedagogy; research
Tags Education, empirical sport pedagogy, normative sport pedagogy, Physical Education, research, sport, sport education, Sport pedagogy
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc., učo 1058. Changed: 8/11/2007 15:20.
Abstract
Stať analyzuje východiska, vznik, rozvoj, současné koncepce a výzkumnou orientaci německé pedagogiky sportu. Autor na základě analýzy rozsáhlého spektra dokumentů a osobní empirie přibližuje tuto významnou součást vědy o sportu jako svébytnou, pregnantně vymezenou a v procesuálních i institucionálních směrech plně konstituovanou vědní disciplínu, která si klade velmi široké a závažné úkoly. Německá pedagogika sportu rozvíjí cíle typické pro moderní empirickou vědu (především reprezentativní výzkumy sportovní edukace) a současně - a zde je německá pedagogika sportu ve světovém kontextu nepřehlédnutelná - úkoly specifické pro vědu normativní (stálé hledání smyslu a optimálních cílů humanistické sportovní edukace). Současně německá pedagogika sportu usiluje o humanizaci a kultivaci dnešního sportu, jako gigantického sociálního a kulturního fenoménu.
Abstract (in English)
The article investigates the starting points, beginning, progression, contemporary conceptions and research orientation of German sport pedagogy. Based on an analysis of an extensive spectrum of documents and personal empiricism the author describes this important component of sport science as an independent, precisely determined and in procedural and institutional tendencies fully formed science discipline that sets very extensive and relevant goals. German sport pedagogy pursues the aims typical for a modern empirical science (primarily representative research of sport education) and simultaneously - and here is German sport pedagogy in the world context special - the particular goals for normative science (continual searching for the signification and optimal aims of human sport education). German sport pedagogy currently strives for humanization and cultivation of present sports, as a gigantic social and cultural phenomenon.
PrintDisplayed: 25/4/2024 16:25