HORKÁ, Hana. Hodnotová kompetence jako jádro pedagogických kompetencí učitelů 1. stupně základní školy (Value competence in pedagogical competences of teachers primary school). In Hodnoty a výchova. první. Brno: MSD, spol.s.r.o., 2007, p. 34-42. ISBN 978-80-86633-78-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hodnotová kompetence jako jádro pedagogických kompetencí učitelů 1. stupně základní školy
Name (in English) Value competence in pedagogical competences of teachers primary school
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Brno, Hodnoty a výchova, p. 34-42, 9 pp. 2007.
Publisher MSD, spol.s.r.o.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00022881
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-86633-78-7
Keywords in English Values; value education; value competence; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training
Tags value competence, value education, values
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 10:17.
Abstract
Se změnou vzdělávacích cílů a z hlediska pedagogické strategie a taktiky stanovuje současná škola jako prioritu výchovu k hodnotám. Usiluje o to, aby nedocházelo k redukci učení na pouhé zprostředkování fakt a hledá způsoby, jak uvádět dítě do světa významů a hodnot. To, pochopitelně, vyžaduje patřičné kompetence učitele, mezi nimiž důležité místo zaujímá kompetence hodnotová. Autorka se zamýšlí nad tím, jak lze přispět k jejich rozvoji u studentů učitelství a jakým způsobem lze dané souvislosti reflektovat a anticipovat na bázi profesně odborné.
Abstract (in English)
Current school establishes value education as its priority. The author considers possibilities of developing this competence in education of primary school teachers. Her starting point is that it is a complicated process as teachers personality is not formed by simply acquiring knowledge that he/she accepts as given and complete but through discovering and identification with values, adapting them, how he/she is able to overcome inner conflicts and obstacles. The author presents examples from teacher education at the Faculty of Education to illustrate how this context is reflected and anticipated within professional expert basis while respecting existing plurality of opinions on various issues.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 25/5/2024 00:11