D 2007

Hodnotová kompetence jako jádro pedagogických kompetencí učitelů 1. stupně základní školy

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Hodnotová kompetence jako jádro pedagogických kompetencí učitelů 1. stupně základní školy

Name (in English)

Value competence in pedagogical competences of teachers primary school

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, Hodnoty a výchova, p. 34-42, 9 pp. 2007

Publisher

MSD, spol.s.r.o.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00022881

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-86633-78-7

Keywords in English

Values; value education; value competence; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training

Tags

Reviewed
Změněno: 25/8/2013 10:17, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Se změnou vzdělávacích cílů a z hlediska pedagogické strategie a taktiky stanovuje současná škola jako prioritu výchovu k hodnotám. Usiluje o to, aby nedocházelo k redukci učení na pouhé zprostředkování fakt a hledá způsoby, jak uvádět dítě do světa významů a hodnot. To, pochopitelně, vyžaduje patřičné kompetence učitele, mezi nimiž důležité místo zaujímá kompetence hodnotová. Autorka se zamýšlí nad tím, jak lze přispět k jejich rozvoji u studentů učitelství a jakým způsobem lze dané souvislosti reflektovat a anticipovat na bázi profesně odborné.

In English

Current school establishes value education as its priority. The author considers possibilities of developing this competence in education of primary school teachers. Her starting point is that it is a complicated process as teachers personality is not formed by simply acquiring knowledge that he/she accepts as given and complete but through discovering and identification with values, adapting them, how he/she is able to overcome inner conflicts and obstacles. The author presents examples from teacher education at the Faculty of Education to illustrate how this context is reflected and anticipated within professional expert basis while respecting existing plurality of opinions on various issues.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century