D 2007

Problematika podpory žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním

ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana and Petr KACHLÍK

Basic information

Original name

Problematika podpory žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním

Name in Czech

Problematika podpory žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním

Name (in English)

Support of pupils with chronic or another serious illnesses

Authors

ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor) and Petr KACHLÍK (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (Eds.). Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Sborník z konference s mezinárodní účastí. p. 696-708, 758 pp. 2007

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

30000 3. Medical and Health Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00022942

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-150-8

Keywords in English

children; illness; serious illness; parent; teacher; support; project TIMSIS

Tags

Reviewed
Změněno: 30/3/2010 14:53, PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D.

Abstract

V originále

Otázky spojené s podporou žáků s chronickým či jiným závažným onemocněním v základní škole se stále více dostává do popředí. Jedním z důvodů je samozřejmě i nárůst počtu chronicky nemocných dětí. V následujícím textu je vymezena problematika nemocných dětí, včetně klasifikace, i když se v tomto případě jedná o skupinu značně různorodou. Faktem však zůstává, že s takovýmto dítětem se setká během své praxe téměř každý učitel. Jeho úkolem pak je takové dítě podpořit a ve spolupráci s rodiči a dalšími odborníky přispět k překonání obtížných situací. Úkolem pedagoga je teda podpořit kontinuitu vzdělávacího procesu. Nemocné dítě bývá častěji vytrženo ze svého sociálního prostředí, což zahrnuje i kontakt s vrstevníky. Z uvedeného vyplývá, že je v rámci podpory těchto žáků nutná spolupráce pedagogů ze škol při nemocnicích či zdravotnických zařízeních s cílem zajistit potřeby dítěte a snížit tak dopad nemoci na dítě. Cílem celého procesu je naplnění složky léčebné, pedagogické, sociální a psychologické. Učitel by měl znát základní potřeby nemocného dítěte, což zahrnuje změny dotýkající se denního režimu, léčebná opatření a další dopad onemocnění. Probatickou otázkou však zůstává nedostatek edukačních materiálů určených pro pedagogy, materiálů zaměřených právě na skupinu dětí s chronickým či jiným závažným onemocněním. Jednou z možností podpory a intervence v dané oblasti je i projekt Comenius 2.1 TIMSIS, jehož cílem je vytvoření materiálů pro učitele a rodiče žáků s vybraným onemocněním. Na základě spolupráce institucí participujících na projektu jsou vytvářeny inovační materiály za podpory informačních zdrojů.

In English

There has been a growth of chronically ill children. In this paper, classification is stated. It is quite various but the fact is that almost every teacher has such child in his or her class. His or her obligation then is to support the child and cooperate with the family. It is also necessary to cooperate with hospitals and other institutions. There are not enough education materials to this topic. There is a project called Comenius 2.1 TIMSIS. Its main goal is to create these materials for parents and teachers. There are many institutions cooperating in this project.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education