D 2007

Integrace nevidomých do běžné školní třídy

PAVLOVSKÁ, Marie, Lenka REMSOVÁ and Petra HAMADOVÁ

Basic information

Original name

Integrace nevidomých do běžné školní třídy

Name in Czech

Integrace nevidomých do běžné školní třídy

Name (in English)

Integration of blind into mainstream class

Authors

PAVLOVSKÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka REMSOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra HAMADOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na ZŠ, p. 84-96, 12 pp. 2007

Publisher

PdF MU v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00022962

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-150-8

Keywords in English

integration; drama education; blind; course
Změněno: 1/4/2011 17:04, PhDr. Petra Röderová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek nás seznamuje s dvojím přístupem k integraci zrakově postižených studentek do běžné školní třídy, kdy v jednom případě došlo k bezproblémovému přijetí nevidomých, v druhém naopak. Je zde popsán přístup k řešení integrace vedením školy, samotnými učiteli, žáky i nevidomými dívkami, jejich obavy i očekávání, obavy i očekávání spolužáků, postřehy asistentky pedagoga. Článek je psán ve dvou rovinách teoretické a praktické. V úvodu je uvedena teorie k dané problematice, na kterou navazují ukázky z kvalitativního výzkumu.

In English

There are two cases of integration of blind pupils into mainstream class discussed. In one case, integration was successful, in the other one not. Two different approaches of school, teachers, assistant, pupils and blind pupils are described here. There is both theory and practice.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education