KUČÍRKOVÁ, Kristýna. Kánony Mozartových souputníků (Canons of Mozart´s contemporaries). In Hudba W. A. Mozarta a jeho současníků. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2006, p. 16-21, 5 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kánony Mozartových souputníků
Name in Czech Kánony Mozartových souputníků
Name (in English) Canons of Mozart´s contemporaries
Authors KUČÍRKOVÁ, Kristýna (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Hudba W. A. Mozarta a jeho současníků, p. 16-21, 5 pp. 2006.
Publisher Masarykova univerzita Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English canon ; classicism ; Haydn ; Beethoven ; music joke
Tags Beethoven, canon, classicism, Haydn, music joke
Changed by Changed by: Mgr. Kristýna Kučírková, učo 53986. Changed: 29/11/2007 15:59.
Abstract
Největší vzestup, rozvoj a uměleckou poutavost kanonické techniky lze zaznamenat v období renesanční vokální polyfonie. V této éře vznikala díla nevídané kvality a výjimečnosti, často pro svou složitost lidskou bytostí neinterpretovatelná. Teprve dnes je možné za pomoci elektroniky převést zápis do reálné zvukové podoby. Přesto se tato práce nejvíce zaměřuje na období vídeňského klasicismu, a to z několika důvodů. Pokouší se zpřístupnit zajímavá, leč nepříliš známá drobnější díla velikánů Vídně 18. a začátku 19. století. Snaží se odkrýt jejich nápaditost a smysl. Nechává je vystoupit na povrch z kontextu děl významnějších. Skladby sloužily k domácímu a privátnímu muzicírování, ironizují společenskou situaci, zesměšňují, ale i zpracovávají hluboké myšlenky. Využívají možnosti a vtip kánonu - hádanky apod. Hudebníci - začátečníci se za jejich pomoci pokoušeli vplout do tajů hudební kompozice. Nejkrásnější na kánonové tvorbě je její bezprostřednost a lehkost. A na vídeňských klasicích je obdivuhodné, že se přes svou genialitu dokázali těmito maličkostmi zabývat.
Abstract (in English)
The main goal of this thesis is canon taken from the point if view seen in the internal social phenomenon. Although the form of canon was mostly rare in the era of classicism (the main boom came in the era of rennaisance vocal polyphony), this work sets the main theme on connecting and observing the way they react and affect each other. Classicism used canon especially in the branch of musica da camera, here is presented the work of J. Haydn and L. van Beethoven.
PrintDisplayed: 28/9/2024 18:12