D 2007

Posouzení životní situace dítěte jako teoretický a metodický problém v SP

NAVRÁTIL, Pavel

Basic information

Original name

Posouzení životní situace dítěte jako teoretický a metodický problém v SP

Name in Czech

Posouzení životní situace dítěte jako teoretický a metodický problém v SP

Name (in English)

Assessment as a theoretical and methodical problem in social work

Edition

1. vyd. Bratislava, NOVÉ TRENDY V PRÍPRAVE A UPLATNENÍ SOCIÁLNYCH PRACOVNÍKOV. p. 186-193, 8 pp. 2007

Publisher

Občianske združenie Sociálna práca,Katedra sociálnej práce Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-89185-27-6

Keywords in English

assessment; assessment methods; assessment strategies; families in needs

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 7/12/2007 09:51, doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.

Abstract

V originále

Posouzení životní situace dítěte, jeho rodiny a případně dalších potenciálních klientů a uživatelů sociálních služeb je pravděpodobně jednou z nejkontroverznějších a nejobtížnějších záležitostí v sociální práci. Závažnost procesu posouzení je dána tím, že na jeho výsledku závisí další postup sociálního pracovníka a tedy i ve značné míře osud osob, které jsou posuzovány. Přesto se však zdá, že je tomuto tématu věnována v české sociální práci jen malá pozornost. Pohlédneme-li se po soudobé české literatuře z oblasti sociální práce, nenalezneme prakticky žádné zmínky, které by posouzení stavěli do středu své pozornosti (o výjimkách se zmíním později). Příspěvek věnuji vstupnímu vymezení pojmu posouzení v oborovém pojetí sociální práce, seznamuji s různými pojetími posouzení a zabývám se metodami a technikami, která má sociální pracovník k dispozici při jeho provádění.

In English

The assessment is probably one of the most controversial questions in social work. Importance of the assessment process is given by the fact that on its outcome depends what kind of work will be performed with service users. Despite this relevancy there is lack of attention paid to assessment theme in the Czech professional literature. If we go through contemporary literature on social work there are only small parts of texts about assessment theories, methods or further questions. In my conference paper I present basic definitions on assessment in the context of social work, discuss different strategies and concepts which can help to better understand what place has assessment in the process of working with service users. I offer to discussion some questions which are in relation to assessment in European countries.