HORÁK, Pavel, Markéta HORÁKOVÁ and Tomáš SIROVÁTKA. "Zemřely" na českých úřadech práce profesionálně poskytované individuální akční plány zaměstnanosti? (Have the professional applied Individual Action Plans died on the Czech labour offices?). Fórum sociální politiky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2007, vol. 1, No 3, p. 7-13. ISSN 1802-5854.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name "Zemřely" na českých úřadech práce profesionálně poskytované individuální akční plány zaměstnanosti?
Name in Czech "Zemřely" na českých úřadech práce profesionálně poskytované individuální akční plány zaměstnanosti?
Name (in English) Have the professional applied Individual Action Plans died on the Czech labour offices?
Authors HORÁK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor), Markéta HORÁKOVÁ (203 Czech Republic) and Tomáš SIROVÁTKA (203 Czech Republic).
Edition Fórum sociální politiky, Praha, Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2007, 1802-5854.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/07:00023032
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English Individual action plans - European Employment Strategy - bureaucracy - professionalism - bureauprofessionalism
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Pavel Horák, Ph.D., učo 22818. Changed: 21/12/2008 22:57.
Abstract
V předložené stati se zajímáme o různé způsoby využívání a realizace od roku 2003 v ČR nově zavedeného nástroje aktivní politiky pracovního trhu, individuálního akčního plánu (IAP). Ten by měl pomoci motivovat a aktivovat mladé a dlouhodobě nezaměstnané osoby evidované na úřadech práce k nalezení zaměstnání. Tohoto požadavku je ale možné docílit pouze za předpokladu jeho profesionálního poskytování liniovými pracovníky úřadů práce. Empirické výzkumy provedené v řadě evropských i mimoevropských zemí ale potvrzují, že je možné IAP poskytovat jak profesionálně, tak i byrokraticky. Právě tuto skutečnost jsme se pokusili v předloženém textu testovat. Konkrétně nás zajímalo, Jakým způsobem jsou liniovými pracovníky čtyř vybraných úřadů práce v odlišných regionech realizovány IAP (byrokraticky, profesionálně či kombinovaně/byroprofesionálně) za daných implementačních podmínek v těchto regionech a v časovém odstupu tří let (2003 a 2006)? Ze zjištěných výsledků vyplývá, že mezi sledovanými regiony i v čase se přístup k využívání a realizaci IAP mnohdy významně lišil. Je možné sledovat trend k opouštění IAP jako poradenské metody a k jeho byrokratizaci stejně jako trend omezování rozsahu jeho využití. Na druhé straně je ale možné identifikovat způsoby práce s nezaměstnanými, které rozvíjejí principy a metody individuálního přístupu a profesionalismu a vedou k začlenění na trhu práce. Velký vliv na způsob využívání a realizace IAP měly především změny v legislativě (dobrovolnost sepsání IAP vs. sankce za jejich neplnění), ve vnějším prostředí úřadů (využívání nových opatření, projekty ESF decentralizace řízení, sítě s úřady spolupracujících organizací a aktérů nabízejících různé služby) a v profesionálních kapacitách a kompetencích liniových pracovníků (způsob řešení přetížení personálních kapacit zaměstnanců úřadů).
Abstract (in English)
In this paper we focus on diverse implementation styles of IAP used at four regional employment offices in the Czech republic. Discovered ways of realization of IAP under specific regional implementation conditions (i.e. labour market conditions and characteristics of employment offices including their organizational culture) made possible to produce implementation styles (models) typology of IAP.
Links
2D06009, research and development projectName: Nová sociální rizika trhu práce a potřeby reformy jeho politické regulace po vstupu ČR do EU. Monitoring a vyhodnocení potřeb. (Acronym: NPVII23001)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, New Social Risks of Czech Labour Market and the Needs of its Political Regulation Reform after the EU Admission
PrintDisplayed: 3/5/2024 21:58