LUKÁŠOVÁ, Růžena and Emilie FRANKOVÁ. Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam (Quality Management in Services Providing Organizations: the concept of Quality and its Connotation). Trendy ekonomiky a managementu. 2007, vol. 1, No 1, p. 56 - 62. ISSN 1802-8527.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam
Name in Czech Řízení kvality v organizacích poskytujících služby: pojem kvalita a jeho význam
Name (in English) Quality Management in Services Providing Organizations: the concept of Quality and its Connotation
Authors LUKÁŠOVÁ, Růžena (203 Czech Republic, guarantor) and Emilie FRANKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Trendy ekonomiky a managementu, 2007, 1802-8527.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/07:00020664
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords in English Quality control services organizational culture
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc., učo 36225. Changed: 13/12/2007 18:20.
Abstract
Příspěvek se zabývá pojmem kvalita v kontextu řízení kvality v organizacích poskytujících služby. Řízení kvality není v příspěvku chápáno jako pouhé zavádění postupů, metod a technik řízení kvality, ale především jako kulturní změna celé organizace. Za důležitý předpoklad úspěchu řízení kvality je označena shoda v chápání obsahu tohoto pojmu mezi pracovníky organizace a mezi pracovníky a zákazníky/klienty organizace. Za perspektivní způsob zjišťování obsahu pojmu kvalita ve vědomí pracovníků a zákazníků/klientů organizace je považováno mentální mapování (tvorba myšlenkové mapy). Příspěvek prezentuje tvorbu myšlenkové mapy jako poměrně málo známou metodu umožňující iniciaci a zachycení příslušným způsobem zaměřených myšlenkových procesů, jejich struktury a obsahu.
Abstract (in English)
The contribution focuses on the content of the concept of quality in the mind of employees of an organization and his consequences for services quality control. Quality control is not considered to be only a matter of implementing procedures and techniques but also a matter of complex changes of culture within the organization. The extent to which both the organization's workers and its clients agree in the understanding of this term affects the efficiency of quality control. The method that seems to be appropriate for the identification of the content of concept of quality in the mind of organization's workers and its clients is mental mapping. The contribution presents mental mapping as the method which enabling initiating and identification of relevant mental proceses.
Links
GA402/07/1486, research and development projectName: Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jako součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru
Investor: Czech Science Foundation, Measurement of Citizens Satisfaction with Public Sector Services as Integra Part of Quality management in Public Sector Organizations
PrintDisplayed: 24/7/2024 14:18