J 2008

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Finsku. Zkušenosti z pobytu v rámci mobilit učitelů programu Socrates Erasmus ve Finsku, Jyväskyle, na Jyväskylä University of Applied Sciencies, Teacher Education College

BAZALOVÁ, Barbora and Ilona FIALOVÁ

Basic information

Original name

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Finsku. Zkušenosti z pobytu v rámci mobilit učitelů programu Socrates Erasmus ve Finsku, Jyväskyle, na Jyväskylä University of Applied Sciencies, Teacher Education College

Name (in English)

Education of Pupils with Special Educational Needs in Finland. Experience from the Teachers´ Mobility Socrates Erasmus in Finland, Jyväskylä, Jyväskylä University of Applied Sciencies, Teacher Education College

Authors

BAZALOVÁ, Barbora (203 Czech Republic, guarantor) and Ilona FIALOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Speciální pedagogika, Praha, Vydavatelství PedF UK, 2008, 1211-2720

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/08:00025686

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

education; special educational needs; pupil

Tags

Reviewed
Změněno: 26/3/2010 13:52, doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve Finsku a srovnává jej s českým systémem, který je odlišný. Výsledek je shrnutím zkušeností s pobytu v rámci Socrates Erasmus mobilit pro učitele. Ve Finské systému nejsou žáci se speciálními vzdělávacími potřebami děleni dle typu postižení, jak je tomu v České republice a je zde preferována integrace, často skupinová.

In English

This article desribes education of pupils with special educational needs in Finland and compares this situation with the situation in the Czech Republic. Czech approaches are quite different. Article is a summary of experience gained during Socrates Erasmus mobility. Students with special educational needs are not devided according to their impairments as they are in the Czech Republic and inclusion is preferred way of education, group integration is quite common.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education