C 2007

Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8-15 let

NEUSAR, Aleš and Jiří MAREŠ

Basic information

Original name

Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8-15 let

Name in Czech

Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8-15 let

Name (in English)

Quality of life from the viewpoint of children aged 8 - 15

Authors

NEUSAR, Aleš (203 Czech Republic, guarantor) and Jiří MAREŠ (203 Czech Republic)

Edition

Brno, J. Mareš a kol. (Eds.) Kvalita života u dětí a dospívajících II. p. 139-158, 19 pp. II. 2007

Publisher

MSD

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/07:00023269

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

9788073920081

Keywords in English

Quality of life; children; quality of life concept; questionnaire

Tags

Reviewed
Změněno: 30/6/2009 06:07, Mgr. Aleš Neusar

Abstract

V originále

581 dětí ve věku 8-15 let vyplnilo dotazník, kde mělo v prvním úkolu napsat, jak by rozuměly titulku časopiseckého článku 'Kvalita života u dětí'. V druhém úkolu pak měly popsat špatný, normální a výborný život na příkladu života svých kamarádů a známých dětí. Reagovali jsme tak na nedostatek výzkumů, které se ptají samotných dětí, jak vidí kvalitu svých životů. Sonda ukazuje, jak děti popisují špatný, normální a výborný život, prezentuje rozdíly mezi mladšími a staršími dětmi a mezi pohlavími. Děti popisují normální či výborný život oproti špatnému životu nejčastěji následovně: dítě má (oba) rodiče; rodiče se o něj starají; jsou hodní; má dobré kamarády; rodina má dostatek peněz; dítěti jde dobře učení; dítě se dobře chová; má vše co potřebuje k životu; má relativní volnost v tom, co může dělat; sportuje. Konceptu 'kvalita života u dětí' (první úkol) mladší děti často nerozumí. Starší dětí (11 let a starší) mu ve většině případů rozumí bez problémů.

In English

Our survey was completed by 581 children who were between 8 to 15 years old. They were asked to describe how they would understand the title of an article 'quality of children's life' in the first task. The second task was to describe poor, average and outstanding way of living of their friends and acquaintances. This survey was a reaction to the lack of research interested in how children themselves see the quality of their lives. Average or outstanding life is most commonly described (as opposite to poor life) by these categories: the child has (both) parents; parents take care of him/her; parents are nice; the family has enough money; the child is good at school; the child is well behaved; the child has everything necessary for its living; the child has relative freedom what to do; the child does a sport. Young children do not understand the concept of QOL (first task) quite often. Older children (11 and older) understand it without difficulty.

Links

MSM0021622406, plan (intention)
Name: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Psychological and social characteristics of children, youth and families, development of the personality in the time of changes of modern society