Detailed Information on Publication Record
2007
Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8-15 let
NEUSAR, Aleš and Jiří MAREŠBasic information
Original name
Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8-15 let
Name in Czech
Kvalita života z pohledu dětí ze základních škol ve věku 8-15 let
Name (in English)
Quality of life from the viewpoint of children aged 8 - 15
Authors
NEUSAR, Aleš (203 Czech Republic, guarantor) and Jiří MAREŠ (203 Czech Republic)
Edition
Brno, J. Mareš a kol. (Eds.) Kvalita života u dětí a dospívajících II. p. 139-158, 19 pp. II. 2007
Publisher
MSD
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/07:00023269
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
9788073920081
Keywords in English
Quality of life; children; quality of life concept; questionnaire
Tags
Reviewed
Změněno: 30/6/2009 06:07, Mgr. Aleš Neusar
V originále
581 dětí ve věku 8-15 let vyplnilo dotazník, kde mělo v prvním úkolu napsat, jak by rozuměly titulku časopiseckého článku 'Kvalita života u dětí'. V druhém úkolu pak měly popsat špatný, normální a výborný život na příkladu života svých kamarádů a známých dětí. Reagovali jsme tak na nedostatek výzkumů, které se ptají samotných dětí, jak vidí kvalitu svých životů. Sonda ukazuje, jak děti popisují špatný, normální a výborný život, prezentuje rozdíly mezi mladšími a staršími dětmi a mezi pohlavími. Děti popisují normální či výborný život oproti špatnému životu nejčastěji následovně: dítě má (oba) rodiče; rodiče se o něj starají; jsou hodní; má dobré kamarády; rodina má dostatek peněz; dítěti jde dobře učení; dítě se dobře chová; má vše co potřebuje k životu; má relativní volnost v tom, co může dělat; sportuje. Konceptu 'kvalita života u dětí' (první úkol) mladší děti často nerozumí. Starší dětí (11 let a starší) mu ve většině případů rozumí bez problémů.
In English
Our survey was completed by 581 children who were between 8 to 15 years old. They were asked to describe how they would understand the title of an article 'quality of children's life' in the first task. The second task was to describe poor, average and outstanding way of living of their friends and acquaintances. This survey was a reaction to the lack of research interested in how children themselves see the quality of their lives. Average or outstanding life is most commonly described (as opposite to poor life) by these categories: the child has (both) parents; parents take care of him/her; parents are nice; the family has enough money; the child is good at school; the child is well behaved; the child has everything necessary for its living; the child has relative freedom what to do; the child does a sport. Young children do not understand the concept of QOL (first task) quite often. Older children (11 and older) understand it without difficulty.
Links
MSM0021622406, plan (intention) |
|