LUKAS, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1. část) (Teacher Development: Survey of Theories and Research (Part 1)). Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, LVII, No 4, p. 46-60. ISSN 0031-3815. 2007.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1. část)
Name (in English) Teacher Development: Survey of Theories and Research (Part 1)
Authors LUKAS, Josef (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Pedagogika, Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2007, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00032802
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English teacher; development; developmental stages; interpersonal development; teacher identity
Tags development, developmental stages, interpersonal development, teacher, teacher identity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 6/4/2010 13:42.
Abstract
V první části přehledové studie se autor zabývá vymezením a konsekvencemi pojmu vývoj učitele, který nazírá více z psychologické perspektivy. Předkládá koncepci základního členění na užší a širší pojetí vývoje, která v různé míře zahrnují pedagogické, psychologické a sociální aspekty, související s vývojem učitele jakožto profesionála. Ve studii jsou dále představena některá užší psychologická pojetí vývoje učitele, která vycházejí hlavně z aplikace obecných vývojových stádií jedinců, a také užší pedagogická pojetí, jež jsou zaměřena především na vývoj znalostí, dovedností a kompetencí učitele. Užší pedagogická pojetí většinou představují členění vývoje do různých etap či úrovní a jsou často chápána jako vývoj (rozvoj) učitele per se. Závěr studie nabízí kritické zhodnocení diskutovaných užších pojetí a naznačuje jejich limity.
Abstract (in English)
The first part of the summary study deals with definition and consequences of the notion of teacher development, viewed more from the psychological perspective. The author presents a concept of a basic division to the narrow and the wide approach to development covering different ranges of pedagogical, psychological and social aspects related to professional development of teacher. The study further introduced certain narrowly psychological concepts of teacher development, mainly based on application of the general developmental stages of individuals, and also some narrow pedagogical concepts focusing on development of knowledge, skills and competences of teacher. The narrow pedagogical concepts usually represent development divided into various stages or levels and are often understood as development (development) of teacher per se. The conclusion of the study offers a critical assessment of the discussed narrow concepts, indicating their limits.
PrintDisplayed: 29/3/2024 05:55