LUKAS, Josef and Roman ŠVAŘÍČEK. Reflexe problematiky zkoumání identity učitele (Reflection of teacher identity research). In Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu - XV. konference České asociace pedagogického výzkumu s mezinárodní účastí pořádaná katedrou pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty JU. 2007.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe problematiky zkoumání identity učitele
Name (in English) Reflection of teacher identity research
Authors LUKAS, Josef and Roman ŠVAŘÍČEK.
Edition Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu - XV. konference České asociace pedagogického výzkumu s mezinárodní účastí pořádaná katedrou pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty JU, 2007.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English teacher; identity; life story; beginning teacher; expert teacher
Tags beginning teacher, expert teacher, identity, life story, teacher
Changed by Changed by: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Changed: 8/5/2008 23:16.
Abstract
Příspěvek na konferenci byl věnován analýze problematiky zkoumání identity učitele, která může být nahlížena více z pohledu pedagogického či může být popisována více z hlediska poznatků sociální a vývojové psychologie. V souladu se současnými trendy v sociálně vědních oborech se v příspěvku autoři pokusili nabídnout ucelenější pojetí identity učitele, přičemž se snažili zohlednit především současný stav psychologicky zaměřených výzkumů a teoretických pojednání, týkajících se učitelovy identity. Zároveň se byl brán v potaz i sociologicky orientovaný pohled na učitelovu identitu (např. vliv učitelovy pedagogické práce na formování jeho identity).
Abstract (in English)
The paper analyses some of the problems of researching the teacher’s identity which is described from two points of view: pedagogical and psychological. According to the contemporary trends in social sciences the authors try to propose more integral conception of the teacher’s identity. They pay attention to the psychological theory and research and also reflect the social approach of the teacher’s identity {e.g. problems of influencing the teachers pedagogical work and his/her identity formation}.
PrintDisplayed: 19/4/2024 13:51