V originále
Příspěvek je věnován problematice zjišťování podoby vnitřního sociálního prostředí základní školy a předkládá možné diagnostické nástroje (vhodné především pro screening daného prostředí). Autor se zaměřuje na tzv. vztahový rámec, který se zdá být nejlépe využitelným pro charakterizování sociálního prostředí školy. Příspěvek představuje některé základní teoretické i empirické práce, které postihují většinu podstatných vztahů mezi různými aktéry dění ve škole - setkáme se s návrhem zkoumání vztahů mezi žáky (a z něho vycházející podoby klimatu třídy), vztahů mezi učitelem a jeho žáky (zjišťování interakčního stylu učitele) i vztahů mezi učiteli a vedením škol, kdy tématu "dobrého" vedení je věnována podstatnější část příspěvku. Autor v závěru nabízí možnou posloupnost metod, využitelných při analýze sociálního prostředí základní školy, včetně případného situačně podmíněného kvalitativního zpřesňování předkládaných kvantitativních metod. Zmíněny jsou i možné problematické aspekty a vnímaná omezení jednak teoretických východisek koncepce, jednak i představených metod zkoumání.
Anglicky
The article is focused on the questions of determination the appearances of the internal social environment in primary schools. It presents possible diagnostic instruments (which are suitable for screening the social environment). The author concentrates on the relational framework which is probably the most usable way to describe the school social environment. The article also presents some of the main theoretical and empirical projects that deal with the interrelations between different actors of the school events: the interactions between the pupils, the interactions between teacher and his pupils and interactions between the teachers and school management. The author also offers the possible method sequences, which are useful for analyzing the social environment of the primary schools. There are also mentioned the possible problematical aspects and perceived the limits of the theoretical resources and presented research methods.