JANÍK, Tomáš and Jan SLAVÍK. Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání (Facts and Phenomena on the Interface of Didactic Theory, Research and Educational Practice). Pedagogika. 2007, vol. 57, No 3, p. 263-274. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání
Name in Czech Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání
Name (in English) Facts and Phenomena on the Interface of Didactic Theory, Research and Educational Practice
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic).
Edition Pedagogika, 2007, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00023311
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English didactic; education; experience; teaching; pedagogical content knowledge
Tags didactic, Education, experience, pedagogical content knowledge, teaching
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed., učo 17210. Changed: 16/6/2008 10:36.
Abstract
Článek analyzuje pojmy "fenomén" a "fakt" z hlediska oborových didaktik. Cílem je ujasnit používání těchto pojmů s ohledem na jejich operacionalizaci pro empirický výzkum vzdělávací praxe. Analýza vztahu pojmů "fenomén" a "fakt" oborovým didaktikám umožňuje teoreticky vysvětlovat realitu vyučování a učení založeného na žákově zkušenosti, tj. na jeho před-porozumění učivu. Pro oborové didaktiky v komunikačním pojetí jsou empiricko-výzkumnými fakty výrazové struktury, tj. verbální, věcné, pohybové a jiné obsahové reprezentace. Pro výuku má smysl jen taková struktura, která nepřekračuje hranice "významového kanálu" spojujícího výkon žáka s analogickým výkonem experta v daném oboru. Autoři zavádějí termín "vzdálenost výrazové struktury"; čím je tato pomyslná vzádlenost větší, tím náročnější je didaktické propojení žákovy zkušenosti s analogickým expertním výkonem.
Abstract (in English)
The article presents analysis the content scope and operational functions of the terms "fact" and "phenomenon" in theories of subject didactics. The aim is to clarify the use of these terms above all with a view to their operationalisation for empirical research on educational practice. The analysis of the relationship between the concepts of "phenomenon" and "fact" enables subject didactics to offer theoretical explanations of the reality of teaching and learning based on the pupils experience, i.e. on his pre-understanding of the teaching material. The autors introduce the term "distance of the structure of expression" to suggest that the greater this distance the harder is to make the didactic connection between pupils experience and the analogical performace of the expert.
Links
MSM0021620862, plan (intention)Name: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání
PrintDisplayed: 25/5/2024 20:04