J 2007

Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání

JANÍK, Tomáš and Jan SLAVÍK

Basic information

Original name

Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání

Name in Czech

Fakty a fenomény v průniku didaktické teorie, výzkumu a praxe vzdělávání

Name (in English)

Facts and Phenomena on the Interface of Didactic Theory, Research and Educational Practice

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor) and Jan SLAVÍK (203 Czech Republic)

Edition

Pedagogika, 2007, 0031-3815

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/07:00023311

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

didactic; education; experience; teaching; pedagogical content knowledge

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/6/2008 10:36, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Abstract

V originále

Článek analyzuje pojmy "fenomén" a "fakt" z hlediska oborových didaktik. Cílem je ujasnit používání těchto pojmů s ohledem na jejich operacionalizaci pro empirický výzkum vzdělávací praxe. Analýza vztahu pojmů "fenomén" a "fakt" oborovým didaktikám umožňuje teoreticky vysvětlovat realitu vyučování a učení založeného na žákově zkušenosti, tj. na jeho před-porozumění učivu. Pro oborové didaktiky v komunikačním pojetí jsou empiricko-výzkumnými fakty výrazové struktury, tj. verbální, věcné, pohybové a jiné obsahové reprezentace. Pro výuku má smysl jen taková struktura, která nepřekračuje hranice "významového kanálu" spojujícího výkon žáka s analogickým výkonem experta v daném oboru. Autoři zavádějí termín "vzdálenost výrazové struktury"; čím je tato pomyslná vzádlenost větší, tím náročnější je didaktické propojení žákovy zkušenosti s analogickým expertním výkonem.

In English

The article presents analysis the content scope and operational functions of the terms "fact" and "phenomenon" in theories of subject didactics. The aim is to clarify the use of these terms above all with a view to their operationalisation for empirical research on educational practice. The analysis of the relationship between the concepts of "phenomenon" and "fact" enables subject didactics to offer theoretical explanations of the reality of teaching and learning based on the pupils experience, i.e. on his pre-understanding of the teaching material. The autors introduce the term "distance of the structure of expression" to suggest that the greater this distance the harder is to make the didactic connection between pupils experience and the analogical performace of the expert.

Links

MSM0021620862, plan (intention)
Name: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání