BOČEK, Pavel. Ruský gosudar a zlo v ruském politickém myšlení politickém myšlení přelomu 15. a 16. století (The Russain Gosudar and the Evil in the Russain Political Thought at the Turn of the 15th and 16th Century). In Slovanské historické studie 32. Brno: Historický ústav AV ČR, 2007, p. 199-210. ISBN 978-80-7286-120-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Ruský gosudar a zlo v ruském politickém myšlení politickém myšlení přelomu 15. a 16. století
Name (in English) The Russain Gosudar and the Evil in the Russain Political Thought at the Turn of the 15th and 16th Century
Authors BOČEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Slovanské historické studie 32, p. 199-210, 12 pp. 2007.
Publisher Historický ústav AV ČR
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/07:00023377
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7286-120-0
Keywords in English Russia; Gosudar; Sanin; Orthodoxy
Tags Gosudar, orthodoxy, Russia, Sanin
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Pavel Boček, CSc., učo 860. Changed: 26/3/2010 10:45.
Abstract
Po definitivním svržení tatarského jha se z ruského vládce usedajícího na trůn z vůle tatarských chánů stával sebevědomý "gosudar i samoděržec vseja russkija zemli". Spolu s touto proměnou se stával odpovědným před Bohem za celou svoji říši. Na něm záleželo, co bude, či nebude považovat za zlo a jak se proti němu případně postaví.Sanin a metropolita Daniil spojili osud moskevského státu s osudem pravoslavné církve. Na carovi záleželo, jak se dokáže vypořádat s touto odpovědností a zda se stane mučitelem či nositelem zla a nebo naopak dokáže "pod ním jsoucí" před zlem ochránit.
Abstract (in English)
After the definitive overtrow of a Tatar yoke, the ruler ascending to the throne of will of the Mongolian khans was becoming a self-confident "gosudra i samoděržec vseja russkja zemli". In conjunction with this transformation he was becoming responsible to the God for all his empire.The ruler himself was deciding what he will or will not consider being evil and what will be his contingent attitude towards it.
Links
MSM0021622426, plan (intention)Name: Výzkumné středisko pro dějiny střední Evropy: prameny, země, kultura
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 30/7/2024 07:21