J 2007

Competitive Verbal Interaction in Online Minute-by-Minute Match Reports

CHOVANEC, Jan

Basic information

Original name

Competitive Verbal Interaction in Online Minute-by-Minute Match Reports

Name in Czech

Verbální interakce a soutěživost v internetovém sportovním zpravodajství

Authors

CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2007, 0524-6881

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/07:00020805

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

dialogičnost; intertextualita; jazyk sportovního zpravodajství; mediální diskurz; analýza diskurzu; blog

Keywords in English

dialogicality; intertextuality; sports reporting; media discourse; discourse analysis; live blogging; blogs

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 10/4/2016 11:51, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

The article analyses competitive verbal interaction between commentators and readers/other commentators in online minute-by-minute match reports. The text of MBMs frequently quotes other voices, which are conventionally reacted to by the commentator. The dialogism has a competitive nature, with the commentator striving to top the readers through humour or criticism. Such interpersonal gossip is linked with the non-serious elements of male discourse, and is explained as a strategy of synthetic personalisation.

In Czech

Článek analyzuje kompetitivní verbální interakci mezi komentátory a čtenáři/dalšími komentátory ve sportovním zpravodajství online. Typicky zde dochází k citaci z emailů od čtenářů, na které komentátor příslušným způsobem reaguje. Dochází tak ke vzniku dialogických struktur, které mají kompetitivní charakter, neboť komentátor se snaží být vtipnější, atd. než čtenáři. Tento jev je interpretován v kontextu tzv. mužského diskurru, který je charakterizován obdobnými jazykovými mechanizmy, a šířeji jako strategie tzv. syntentické personalizace.

Links

GA405/07/0652, research and development project
Name: Integrace v jazycích - jazyky v integraci
Investor: Czech Science Foundation, Integration in Languages - Languages in integration