MATYÁŠEK, Jiří, Barbara BAJD and Luka PRAPROTNIK. Srovnání základních znalostí studentů PdF Univerzity Ljubljana a PdF MU Brno o kardiovaskulárním systému (Basic knowledge of the Cardiovascular system: a comparison between students of the faculties of education in Ljubljana (Slovenia) and Brno (Czech Republic)). In 3. konference Škola a zdraví 21 35. konference pro podporu zdraví dětí a mládeže. 1st ed. Brno: MSD ve spolupráci s PdF MU Brno, 2007, p. 4-5. ISBN 978-80-86633-98-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Srovnání základních znalostí studentů PdF Univerzity Ljubljana a PdF MU Brno o kardiovaskulárním systému
Name in Czech Srovnání základních znalostí studentů PdF Univerzity Ljubljana a PdF MU Brno o kardiovaskulárním systému
Name (in English) Basic knowledge of the Cardiovascular system: a comparison between students of the faculties of education in Ljubljana (Slovenia) and Brno (Czech Republic)
Authors MATYÁŠEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor), Barbara BAJD (705 Slovenia) and Luka PRAPROTNIK (705 Slovenia).
Edition 1. vyd. Brno, 3. konference Škola a zdraví 21 35. konference pro podporu zdraví dětí a mládeže, p. 4-5, 2 pp. 2007.
Publisher MSD ve spolupráci s PdF MU Brno
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00032869
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-86633-98-5
Keywords in English childrens ideas about cardiovascular system heart blood veins breathing
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc., učo 1031. Changed: 1/9/2010 12:58.
Abstract
Poznání základních struktur a funkcí našeho těla je nutností pro každodenní život, zvlášť pro budoucí učitele, kteří budou předávat své znalosti žákům ve školách a ponesou odpovědnost za blaho a bezpečí dětí, které budou mít ve své péči. Základní znalost struktury a funkcí našeho těla v raném věku podporuje prevenci nemocí a pomáhá nám chovat se odpovědně vůči našemu zdraví v pozdějším věku. V naší studii jsme pokládali otázky studentům 1. ročníku PdF v problematice kardivaskulárního systému. Porovnávali jsme odpovědi českých a slovinských studentů, kteří budou učiteli na ZŠ a SŠ. Chtěli jsme si ověřit, kolik vědomostí na toto téma si udrželi po absolvování sSŠ a zda chápou hlavní funkce systému krevního oběhu, funkce srdce a proč potřebujeme dýchat. Výzkum bude pokračovat.
Abstract (in English)
A basic knowledge of the structure and function of our bodies is fundamental to our everyday life and health. Such knowledge is particularly important for teachers who both disseminate it to their pupils and have responsibility for the welfare and safety of children in their care. A basic undersnading of bodily structure and function at an early age also promotes responsible, healthy behaviour and can minimise risk of disease in later life. In this study we investigated the knowledge and understanding of first-year education students about the cardiovascular system. We compared the responses of Slovene and Czech students who are training to reach in primary and lower secondary schools. In particular, we aimed to investigate how much knowledge of the circulatory system they had retained after completing upper secondary school (gymnasioum), whether they understand the main roles of blood circulation through the body, the functions of the heart and why we need to breathe. The rearearch will be continue (prosecute).
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 30/9/2024 06:05