D 2006

Pohybové aktivity pozitivně ovlivňující pozornost a další osobnostní koreláty u dětí s ADHD a poruchami chování

TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar

Basic information

Original name

Pohybové aktivity pozitivně ovlivňující pozornost a další osobnostní koreláty u dětí s ADHD a poruchami chování

Name (in English)

Motor Activities with a Positive Impact on Attention and Other Personality Components in Children with ADHD and Behaviour Disorders

Authors

TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

první. Brno, Sport a kvalita života 2006, 6 pp. 2006

Publisher

Fakulta sportovních studií

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/06:00032895

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

80-210-4145-5

Keywords in English

attention; behaviour disorders; ADHD; psychomotricity; juggling

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/3/2010 09:27, Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek se zabývá problematikou rozvoje pozornosti a dalších osobnostních korelátů u dětí s poruchami chování a příznaky ADHD. Jedním ze symptomů této diagnózy je neschopnost udržet pozornost po delší dobu, roztěkanost a lehká unavitelnost. Jako vhodné aktivity pro trénink pozornosti u těchto jedinců proto nabízíme prožitkově zaměřené psychomotorické hry a cvičení a žonglování. Tyto aktivity mají pozitivní vliv na psychiku člověka, rozvíjí prostorovou orientaci, nervosvalovou koordinaci, zapojují obě mozkové hemisféry a nabízí tak mnoho adekvátních podnětů pro prodlužování doby koncentrace pozornosti.

In English

The paper deals with questions of development of attention and other self components in children with behaviour disorders and symptoms of ADHD. Disability to keep attention for a longer period of time, discursiveness and getting tired easily represent a few symptoms of this diagnosis. Therefore, we offer psychomotor games and exercises and juggling as suitable activities for training the attention of these individuals. These activities have positive impact on the psyche of human beings, they develop spatial orientation, coordination between nerves and muscles, they use both brain hemispheres and thus offer many adequate impulses for increasing the time of concentration of attention.