Detailed Information on Publication Record
2006
Pohybové aktivity pozitivně ovlivňující pozornost a další osobnostní koreláty u dětí s ADHD a poruchami chování
TRÁVNÍKOVÁ, DagmarBasic information
Original name
Pohybové aktivity pozitivně ovlivňující pozornost a další osobnostní koreláty u dětí s ADHD a poruchami chování
Name (in English)
Motor Activities with a Positive Impact on Attention and Other Personality Components in Children with ADHD and Behaviour Disorders
Authors
TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
první. Brno, Sport a kvalita života 2006, 6 pp. 2006
Publisher
Fakulta sportovních studií
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Sport and leisure time activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/06:00032895
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
80-210-4145-5
Keywords in English
attention; behaviour disorders; ADHD; psychomotricity; juggling
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 26/3/2010 09:27, Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
V originále
Příspěvek se zabývá problematikou rozvoje pozornosti a dalších osobnostních korelátů u dětí s poruchami chování a příznaky ADHD. Jedním ze symptomů této diagnózy je neschopnost udržet pozornost po delší dobu, roztěkanost a lehká unavitelnost. Jako vhodné aktivity pro trénink pozornosti u těchto jedinců proto nabízíme prožitkově zaměřené psychomotorické hry a cvičení a žonglování. Tyto aktivity mají pozitivní vliv na psychiku člověka, rozvíjí prostorovou orientaci, nervosvalovou koordinaci, zapojují obě mozkové hemisféry a nabízí tak mnoho adekvátních podnětů pro prodlužování doby koncentrace pozornosti.
In English
The paper deals with questions of development of attention and other self components in children with behaviour disorders and symptoms of ADHD. Disability to keep attention for a longer period of time, discursiveness and getting tired easily represent a few symptoms of this diagnosis. Therefore, we offer psychomotor games and exercises and juggling as suitable activities for training the attention of these individuals. These activities have positive impact on the psyche of human beings, they develop spatial orientation, coordination between nerves and muscles, they use both brain hemispheres and thus offer many adequate impulses for increasing the time of concentration of attention.