PROCHÁZKOVÁ, Lenka. Informovanost žáků druhého stupně základní školy o poruchách příjmu potravy (Food Intake Disorders of Second Grade Pupils at Elementary Schools). In Výchova ke zdraví II. Sborník prací studentů a učitelů katedry rodinné výchovy a výchovy ke zdraví PdF MU. Brno: Masarykova univerzita. p. 39-50. ISBN 80-210-4215-X. 2006.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Informovanost žáků druhého stupně základní školy o poruchách příjmu potravy
Name in Czech Informovanost žáků druhého stupně základní školy o poruchách příjmu potravy
Name (in English) Food Intake Disorders of Second Grade Pupils at Elementary Schools
Authors PROCHÁZKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Výchova ke zdraví II. Sborník prací studentů a učitelů katedry rodinné výchovy a výchovy ke zdraví PdF MU, p. 39-50, 12 pp. 2006.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 30000 3. Medical and Health Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/06:00023539
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-210-4215-X
Keywords in English Eating disorders; anorexia nervosa; bulimia nervosa; Body mass index; questionnaire; study; prevention;
Tags anorexia nervosa, body mass index, bulimia nervosa, eating disorders, prevention, questionnaire, Study
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D., učo 92125. Changed: 10/7/2008 09:11.
Abstract
Hodnotový žebříček rodiny, tlak trhu a konzumních mechanismů, orientace společnosti na úspěch a výkon vytvářejí závažné neurotizující momenty již od útlého věku. Děti by měly být brzy osloveny v okruhu vlastní rodiny a později ve škole nespecifickou prevencí, později (na přechodu z prvního do druhého stupně ZŠ) zaměřenou již specificky na poruchy příjmu potravy a jiné typy sociálních patologií. Výzkumná sonda zjišťovala, jak jsou informováni žáci základních škol o problematice poruch přijmu potravy, poněvadž nerespektování zásad zdravého životního stylu může napáchat značné a někdy i nenapravitelné škody ve vývoji a růstu dětského organismu. Mapování situace bylo prováděno pomocí anonymního nestandardizovaného dotazníkového šetření na vzorku 231 žáků druhého stupně 5 brněnských ZŠ.
Abstract (in English)
Family value ladder, pressure of market and consumption mechanisms, as well as orientation of the society on success and achievment, are the causes of serious neurosis-creating moments since an early childhood. Children should be early addressed in their own family circle and later at school by nonspecific prevention which is afterwards (within the transition from the first to the second grade of the basic school) focused already specifically on food-intake disorder and other types of social pathologies. The research sonde made an inquiry how informed the pupils of basic schools are about questions of food-intake disorder, because unrespecting of priciples of the healthy lifestyle can cause serious, sometimes even irremediable harms in development and growth of childrens organism. Mapping of the situation was carried out with the help of anonymous nonstandardized questionnaire investigation on the sample of 231 second-grade pupils at five basic schools in Brno.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 20/4/2024 04:27