Detailed Information on Publication Record
2008
Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting
CHOVANEC, JanBasic information
Original name
Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting
Name in Czech
Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting
Authors
CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Discourse & Communication, SAGE Publications, 2008, 1750-4813
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/08:00024612
Organization unit
Faculty of Arts
UT WoS
000272882100001
Keywords (in Czech)
novinové titulky; poetická funkce; rétorické prostředky; aktualizace; multimodalita; mediální diskurz; kritická analýza diskurzu; Euro 2004; homonymie; aliterace
Keywords in English
foregrounding; headlines; infotainment; media discourse; multimodality; poetic function; Euro 2004; homonymy; alliteration
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 29/4/2020 14:10, Mgr. Michal Petr
V originále
This article documents some foregrounding devices that the media use to attract readers' attention to linguistic forms, all identified in sports reports relating to the Euro 2004 Football Championship published in various British newspapers. A functional explanation is offered in terms of the poetic and interactive character of such devices and their role in simulating friendship and encouraging `bonding' between the writers and readers (phaticity). Their omnipresence in the British media is linked with structural characteristics of the English language, the readiness of the British to tolerate manipulation of linguistic forms, and the general trend towards `infotainment' in the media.
In Czech
Článek dokumentuje některé rétorické prostředky, jež se po používají k připoutání pozornosti čtenářů v denním tisku, a to na vzorku britského sportovního zpravodajství v angličtině v době fotbalového mistrovství Evropy Euro 2004. Dané prostředky jsou interpretovány v kontextu poetické funkce a jejich interaktivního potenciálu s ohledem na roli simulovat přátelskou atmosféru a přispívat k vytváření vazeb ('bonding') mezi žurnalisty a čtenáři. Existence těchto prostředků je vysvětlena s ohledem na strukturní charakter anglického jazyka, stejně jako kulturní připravenost publika přijímat takovou manipulaci lingvistických forem. Svou roli hraje rovněž trend k tzv. 'infotainmentu' v moderních médiích.
Links
GA405/07/0652, research and development project |
|