J 2008

Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting

CHOVANEC, Jan

Basic information

Original name

Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting

Name in Czech

Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting

Authors

CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Discourse & Communication, SAGE Publications, 2008, 1750-4813

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/08:00024612

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

000272882100001

Keywords (in Czech)

novinové titulky; poetická funkce; rétorické prostředky; aktualizace; multimodalita; mediální diskurz; kritická analýza diskurzu; Euro 2004; homonymie; aliterace

Keywords in English

foregrounding; headlines; infotainment; media discourse; multimodality; poetic function; Euro 2004; homonymy; alliteration

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/4/2020 14:10, Mgr. Michal Petr

Abstract

V originále

This article documents some foregrounding devices that the media use to attract readers' attention to linguistic forms, all identified in sports reports relating to the Euro 2004 Football Championship published in various British newspapers. A functional explanation is offered in terms of the poetic and interactive character of such devices and their role in simulating friendship and encouraging `bonding' between the writers and readers (phaticity). Their omnipresence in the British media is linked with structural characteristics of the English language, the readiness of the British to tolerate manipulation of linguistic forms, and the general trend towards `infotainment' in the media.

In Czech

Článek dokumentuje některé rétorické prostředky, jež se po používají k připoutání pozornosti čtenářů v denním tisku, a to na vzorku britského sportovního zpravodajství v angličtině v době fotbalového mistrovství Evropy Euro 2004. Dané prostředky jsou interpretovány v kontextu poetické funkce a jejich interaktivního potenciálu s ohledem na roli simulovat přátelskou atmosféru a přispívat k vytváření vazeb ('bonding') mezi žurnalisty a čtenáři. Existence těchto prostředků je vysvětlena s ohledem na strukturní charakter anglického jazyka, stejně jako kulturní připravenost publika přijímat takovou manipulaci lingvistických forem. Svou roli hraje rovněž trend k tzv. 'infotainmentu' v moderních médiích.

Links

GA405/07/0652, research and development project
Name: Integrace v jazycích - jazyky v integraci
Investor: Czech Science Foundation, Integration in Languages - Languages in integration