CHOVANEC, Jan. Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting. Discourse & Communication. SAGE Publications, 2008, vol. 2, No 3, p. 219-242. ISSN 1750-4813. Available from: https://dx.doi.org/10.1177/1750481308091908.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting
Name in Czech Focus on Form: Foregrounding Devices in Football Reporting
Authors CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Discourse & Communication, SAGE Publications, 2008, 1750-4813.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/08:00024612
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.1177/1750481308091908
UT WoS 000272882100001
Keywords (in Czech) novinové titulky; poetická funkce; rétorické prostředky; aktualizace; multimodalita; mediální diskurz; kritická analýza diskurzu; Euro 2004; homonymie; aliterace
Keywords in English foregrounding; headlines; infotainment; media discourse; multimodality; poetic function; Euro 2004; homonymy; alliteration
Tags foregrounding, headlines, infotainment, media discourse, multimodality, poetic function
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Changed: 29/4/2020 14:10.
Abstract
This article documents some foregrounding devices that the media use to attract readers' attention to linguistic forms, all identified in sports reports relating to the Euro 2004 Football Championship published in various British newspapers. A functional explanation is offered in terms of the poetic and interactive character of such devices and their role in simulating friendship and encouraging `bonding' between the writers and readers (phaticity). Their omnipresence in the British media is linked with structural characteristics of the English language, the readiness of the British to tolerate manipulation of linguistic forms, and the general trend towards `infotainment' in the media.
Abstract (in Czech)
Článek dokumentuje některé rétorické prostředky, jež se po používají k připoutání pozornosti čtenářů v denním tisku, a to na vzorku britského sportovního zpravodajství v angličtině v době fotbalového mistrovství Evropy Euro 2004. Dané prostředky jsou interpretovány v kontextu poetické funkce a jejich interaktivního potenciálu s ohledem na roli simulovat přátelskou atmosféru a přispívat k vytváření vazeb ('bonding') mezi žurnalisty a čtenáři. Existence těchto prostředků je vysvětlena s ohledem na strukturní charakter anglického jazyka, stejně jako kulturní připravenost publika přijímat takovou manipulaci lingvistických forem. Svou roli hraje rovněž trend k tzv. 'infotainmentu' v moderních médiích.
Links
GA405/07/0652, research and development projectName: Integrace v jazycích - jazyky v integraci
Investor: Czech Science Foundation, Integration in Languages - Languages in integration
PrintDisplayed: 30/6/2024 22:35