MUŽÍK, Vladislav and Leona MUŽÍKOVÁ. Physical Education and Health Education on the Educational System in the Czech Republic and Other Countries. In ŘEHULKA, Evžen et. al. School and Health 21 (2). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007, p. 549-559. ISBN 978-80-7315-138-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Physical Education and Health Education on the Educational System in the Czech Republic and Other Countries
Name in Czech Tělesná výchova a výchova ke zdraví v českém a zahraničím školství
Authors MUŽÍK, Vladislav (203 Czech Republic, guarantor) and Leona MUŽÍKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, School and Health 21 (2), p. 549-559, 11 pp. 2007.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00023544
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-138-6
UT WoS 000264733100056
Keywords (in Czech) základní školství, kurikulum, tělesná výchova, výchova ke zdraví, zdravý životní styl
Keywords in English primary education; curriculum; physical education; health education; healthy lifestyle
Tags curriculum, health education, healthy lifestyle, Physical Education, primary education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Dušan Kalášek, učo 56477. Changed: 28/6/2009 12:50.
Abstract
The paper focuses on primary education, namely on the aspect of Czech and foreign approaches to physical education and health education. Research on literature dealing with the aforementioned fields of study shows that PE and Health Education are embedded in the curricula of the majority of the countries; nevertheless, their conceptions vary. Since the majority of countries declare PE to be "health-oriented", health education is integrated with physical education. Some countries qualify health education as a separate discipline. The Czech conception of physical education and health education is inspired by modern foreign trends. However, as the implementation in Czech schools lags behind, it would be desirable to adopt effective measures to improve the current state of affairs.
Abstract (in Czech)
Příspěvek se zaměřuje na základní vzdělávání. Cílem je porovnat české a zahraniční přístupy k oborům tělesná výchova a výchova ke zdraví. Studium literárních pramenů zabývajících se uvedenými obory ukazuje, že tělesná výchova a výchova ke zdraví jsou zakotveny v kurikulu většiny porovnávaných zemí, avšak v rozdílných koncepčních variantách. Většina zemí deklaruje tělesnou výchovu jako "zdravotně orientovanou" a výchovu ke zdraví propojuje s takto koncipovanou tělesnou výchovou. Některé země vymezují výchovu ke zdraví také jako samostatný vzdělávací obor. Česká koncepce tělesné výchovy a výchovy ke zdraví je v souladu s moderními zahraničními trendy. Školská praxe však za kurikulárními požadavky zaostává, proto by bylo vhodné přijmout účinná opatření ke zlepšení stavu.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 28/5/2024 18:08