MUŽÍKOVÁ, Leona. Health Education from the Primary School Head Teachers' Perspective. Online. In ŘEHULKA, Evžen et al. School and Health 21 (2). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2007. p. 103-110. ISBN 978-80-7315-138-6. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Health Education from the Primary School Head Teachers' Perspective
Name in Czech Výchova ke zdraví z pohledu ředitelů základních škol
Authors MUŽÍKOVÁ, Leona (203 Czech Republic, guarantor)
Edition 1. vyd. Brno, School and Health 21 (2), p. 103-110, 8 pp. 2007.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00023546
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-138-6
UT WoS 000264733100011
Keywords (in Czech) základní školství, kurikulum, výchova ke zdraví
Keywords in English primary education; curriculum; health education
Tags curriculum, health education, primary education
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Dušan Kalášek, učo 56477. Changed: 28/6/2009 10:39.
Abstract
Are primary schools ready for curricular change which, by introducing educational framework programmes, influences significantly health education? The survey, addressed to more than 500 head teachers of comprehensive primary schools (those with junior and senior cycles of study) shows that the majority of the head teachers have not have yet any complex conception of implementation of health education in their school and the way in which the curricular plans of health education will be carried out. None of the respondents presented any complex idea about implementation of health education at school but some of them proposed interesting and innovative partial proposals. There would be desirable to extend an offer of study programmes and courses of lifelong learning to improve teachers' competences in the field of health education. It is also essential to create and supply criticized lack of textbooks and teaching materials. This ways can also contribute to higher health awareness.
Abstract (in Czech)
Jsou základní školy připraveny na kurikulární změnu, která se zavedením rámcových vzdělávacích programů významně dotkne i výchovy ke zdraví? Dotazníkové šetření provedené na souboru více než 500 ředitelů plně organizovaných základních škol dokládá, že většina ředitelů dosud nemá komplexnější představu, jakým způsobem bude výchova ke zdraví na jejich škole realizována a jak budou plněny kurikulární záměry oboru výchova ke zdraví. Žádný z respondentů neprezentoval komplexnější představu o realizaci výchovy ke zdraví na škole, avšak mnozí ředitelé předložili zajímavé a inspirativní dílčí náměty. Bylo by vhodné, aby vysoké školy rozšířily nabídku studijních programů a kurzů celoživotního vzdělávání pro zlepšení kvalifikace učitelských sborů v oblasti výchovy ke zdraví. Je rovněž nezbytné vytvořit a doplnit kritizovaný nedostatek studijních a učebních materiálů. I tímto způsobem je možné přispět k lepší zdravotní gramotnosti populace.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 23/4/2024 17:57