Detailed Information on Publication Record
2006
Kvalifiakční potřeby pracovníků v sociálních službách pro seniory
MUSIL, Libor, Kateřina KUBALČÍKOVÁ and Olga HUBÍKOVÁBasic information
Original name
Kvalifiakční potřeby pracovníků v sociálních službách pro seniory
Name (in English)
The qualification needs of workers in social services for the elderly. Final report.
Authors
MUSIL, Libor (203 Czech Republic, guarantor), Kateřina KUBALČÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Olga HUBÍKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Praha, 136 pp. 2006
Publisher
VÚPSV
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/06:00021104
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-87007-41-7
Keywords in English
sociální služby pracovníci očekávání role senioři
Změněno: 23/1/2008 16:05, doc. PhDr. Kateřina Kubalčíková, Ph.D.
V originále
Zpráva shrnuje výstupy z výzkumného projektu Kvalifikace pracovníků v sociálních službách. Závěry a doporučení, která formulujeme v tomto textu, se opírají o empirická zjištění získaná v rámci jednotlivých výzkumných fází: (1) určení a deskripce stávajících typových pozic pracovníků v sociálních službách pro seniory; (2) kvalitativní šetření zjištěných typových pozic v sociálních službách; (3) diskuse o výsledcích kvantitativní i kvalitativní části výzkumu s odborníky. Zjištění získaná shora uvedenými postupy se pak stala východiskem pro identifikaci napětí mezi dílčími prvky role pracovníků v jednotlivých typových pozicích. V textu se zabýváme napětím: (1) mezi způsobilostí pracovníků k výkonu běžně očekávaných činností, která by odpovídala očekávanému poslání a způsobilostí k výkonu těchto činností v kvalitě, kterou lze očekávat při získání běžně očekávané kvalifikace; (2) mezi způsobilostí k výkonu výhledově očekávaných činností v kvalitě, která by odpovídala očekávanému poslání a způsobilostí k výkonu těchto činností v kvalitě, kterou lze očekávat při získání běžně očekávané kvalifikace. V návaznosti na tato identifikovaná napětí jsou v textu zprávy popsány aktuální kvalifikační potřeby, tzn. takové, jejichž uspokojení potenciálně zvyšuje schopnost vykonávat běžně očekávané činnosti v souladu s očekávaným posláním. Dále jsou vymezeny výhledové kvalifikační potřeby, tzn. takové, jejichž uspokojení by mohlo zvýšit schopnost pracovníků naplňovat očekávané poslání způsobem odpovídajícím trendům ve vývoji sociálních služeb. Text zprávy je členěn do kapitol podle jednotlivých typových pozic. V každé kapitole je u dané typové pozice popsáno: (1) v jakých typech organizací pracovníci této typové pozice působí, četnost zastoupení; (2) případné členění role pracovníka v této typové pozici do sub-role, popř. různá pojetí téže role; (3) představy managerů a pracovníků zkoumaných organizací o této typové pozici a názory expertů o roli pracovníků; (4) kvalifikační potřeby nezbytné k vykonávání aktuálního nebo výhledového poslání pracovníků v této typové pozici. Klíčovým sdělením textu je pak návrh na obsah a zajištění kvalifikačních potřeb u každé ze sledovaných typových pozic.
In English
This report summarises the outcomes of the research project The Qualification of Workers in Social Services. The conclusions and recommendations articulated in this report are based on empirical findings obtained at individual research stages: (1) the identification and description of current type positions in social services for the elderly; (2) a qualitative survey of the identified type positions in social services; (3) a discussion with experts of the outcomes of the quantitative and qualitative survey parts. The findings obtained by the fore mentioned techniques then became a departure point for the identification of tensions among partial aspects of the role of workers occupying the individual type positions. In this report, we discuss the tension (1) between workers competence for performing tasks routinely expected of them, that would correspond to their expected role, and their competence for performing these tasks at such a level of quality that can be expected upon acquiring routinely expected qualification; and (2) between the competence for performing prospective tasks at such a level of quality that would correspond to the expected role, and the competence for performing these tasks at such a level of quality that can be expected upon acquiring routinely expected qualification. Upon discussing these identified tensions, the report proceeds to describe relevant qualification needs, that is such needs, the fulfilment of which can potentially improve the ability to carry out routinely expected tasks in agreement with the expected role. Furthermore, prospective qualification needs are defined, that is such needs, the meeting of which could improve workers ability to fulfil the expected role in a manner corresponding to trends and developments in social services. The report is divided into chapters structured according to individual type positions. Each chapter gives the following information about the given type position: (1) in what types of organisations workers occupying the given position are to be found; the frequency of occurrence; (2) possible segmentation of the role of workers occupying this type position into sub-roles, or also different interpretations of the same position; (3) perceptions of this type position, as viewed by managers and employees of the surveyed organisations, and expert opinions of the workers role; (4) qualification musts essential for workers occupying this type position in order for them to be able to fulfil their present or prospective role. The key part of this report is then a proposed definition of the qualification needs pertinent to each of the studied type positions, as well as recommendations on how to satisfy these needs.