D 2008

Černé pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek: Model a realita

ŠPALEK, Jiří, Zuzana DARMOPILOVÁ, Marek PAVLÍK a Dagmar ŠPALKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Černé pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek: Model a realita

Název česky

Černé pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek: Model a realita

Název anglicky

Free Riding in Voluntary-Contributions Mechanism to Public Goods: The Model and Reality

Autoři

ŠPALEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Zuzana DARMOPILOVÁ (203 Česká republika, domácí), Marek PAVLÍK (203 Česká republika, domácí) a Dagmar ŠPALKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vydání. Brno, Veřejné politiky a jejich účinnost - determinanty racionálnosti řízení ve veřejném sektoru, od s. 15-16, 13 s. 2008

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/08:00032976

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-7399-345-0

Klíčová slova anglicky

Public goods; experimantal economics; free riding

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 7. 2017 21:00, Ing. Marek Pavlík, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek se zaměřuje na možnosti využití experimentální ekonomie pro demonstraci problematiky veřejných statků. Cílem experimentu je potvrzení platnosti modelu černého pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek. Experiment byl proveden v 11 seminárních skupinách předmětu Veřejná ekonomie, přičemž průměrný počet studentů ve skupině byl 28. Při konstrukci experimentu autoři vycházeli z jednoduché varianty experimentu, který uvádějí Holt a Laury. Výsledky experimentu do značné míry potvrzují teoretické předpoklady o chování lidí v situacích popisovaných jako vězňovo dilema, kdy lidé v souladu se svou dominantní strategií mají tendenci k nízké míře kooperace.

Anglicky

The paper is focused on using the experimental economics for demonstration of public goods problems. The goal of the experiment is to verify the free riding model in voluntary contributions mechanism to public goods. The experiment took place in 11 classes of the public economics; the average number of students in each class was 28. The experiment was prepared on the basis of HOLT AND LAURY classroom game. The results of our experiment largely confirm theoretical hypothesis of human behavior consistent with their dominant strategy, it means the low level of cooperation in situations like Prisoner Dilemma.