D 2008

Černé pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek: Model a realita

ŠPALEK, Jiří, Zuzana DARMOPILOVÁ, Marek PAVLÍK and Dagmar ŠPALKOVÁ

Basic information

Original name

Černé pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek: Model a realita

Name in Czech

Černé pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek: Model a realita

Name (in English)

Free Riding in Voluntary-Contributions Mechanism to Public Goods: The Model and Reality

Authors

ŠPALEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Zuzana DARMOPILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Marek PAVLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dagmar ŠPALKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Veřejné politiky a jejich účinnost - determinanty racionálnosti řízení ve veřejném sektoru, p. 15-16, 13 pp. 2008

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/08:00032976

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-7399-345-0

Keywords in English

Public goods; experimantal economics; free riding

Tags

Reviewed
Změněno: 30/7/2017 21:00, Ing. Marek Pavlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Článek se zaměřuje na možnosti využití experimentální ekonomie pro demonstraci problematiky veřejných statků. Cílem experimentu je potvrzení platnosti modelu černého pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek. Experiment byl proveden v 11 seminárních skupinách předmětu Veřejná ekonomie, přičemž průměrný počet studentů ve skupině byl 28. Při konstrukci experimentu autoři vycházeli z jednoduché varianty experimentu, který uvádějí Holt a Laury. Výsledky experimentu do značné míry potvrzují teoretické předpoklady o chování lidí v situacích popisovaných jako vězňovo dilema, kdy lidé v souladu se svou dominantní strategií mají tendenci k nízké míře kooperace.

In English

The paper is focused on using the experimental economics for demonstration of public goods problems. The goal of the experiment is to verify the free riding model in voluntary contributions mechanism to public goods. The experiment took place in 11 classes of the public economics; the average number of students in each class was 28. The experiment was prepared on the basis of HOLT AND LAURY classroom game. The results of our experiment largely confirm theoretical hypothesis of human behavior consistent with their dominant strategy, it means the low level of cooperation in situations like Prisoner Dilemma.