Detailed Information on Publication Record
2008
Černé pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek: Model a realita
ŠPALEK, Jiří, Zuzana DARMOPILOVÁ, Marek PAVLÍK and Dagmar ŠPALKOVÁBasic information
Original name
Černé pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek: Model a realita
Name in Czech
Černé pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek: Model a realita
Name (in English)
Free Riding in Voluntary-Contributions Mechanism to Public Goods: The Model and Reality
Authors
ŠPALEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Zuzana DARMOPILOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Marek PAVLÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Dagmar ŠPALKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vydání. Brno, Veřejné politiky a jejich účinnost - determinanty racionálnosti řízení ve veřejném sektoru, p. 15-16, 13 pp. 2008
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14560/08:00032976
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-7399-345-0
Keywords in English
Public goods; experimantal economics; free riding
Tags
Reviewed
Změněno: 30/7/2017 21:00, Ing. Marek Pavlík, Ph.D.
V originále
Článek se zaměřuje na možnosti využití experimentální ekonomie pro demonstraci problematiky veřejných statků. Cílem experimentu je potvrzení platnosti modelu černého pasažérství při dobrovolném přispívání na veřejný statek. Experiment byl proveden v 11 seminárních skupinách předmětu Veřejná ekonomie, přičemž průměrný počet studentů ve skupině byl 28. Při konstrukci experimentu autoři vycházeli z jednoduché varianty experimentu, který uvádějí Holt a Laury. Výsledky experimentu do značné míry potvrzují teoretické předpoklady o chování lidí v situacích popisovaných jako vězňovo dilema, kdy lidé v souladu se svou dominantní strategií mají tendenci k nízké míře kooperace.
In English
The paper is focused on using the experimental economics for demonstration of public goods problems. The goal of the experiment is to verify the free riding model in voluntary contributions mechanism to public goods. The experiment took place in 11 classes of the public economics; the average number of students in each class was 28. The experiment was prepared on the basis of HOLT AND LAURY classroom game. The results of our experiment largely confirm theoretical hypothesis of human behavior consistent with their dominant strategy, it means the low level of cooperation in situations like Prisoner Dilemma.