k 2007

Reflecting diversity with a view to innovating undergraduate counsellor training (good practice illustration).

HLOUŠKOVÁ, Lenka

Basic information

Original name

Reflecting diversity with a view to innovating undergraduate counsellor training (good practice illustration).

Name in Czech

Reflexe rozmanitosti za účelem inovace pregraduální přípravy poradců. Příklad dobré praxe.

Authors

HLOUŠKOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Guidance and diversity: research and application. International conference, 2007

Other information

Language

English

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Italy

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/07:00032991

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

rozmanitost, pregraduální vzdělávání poradců

Keywords in English

diversity; undergraduate counsellor training

Tags

International impact
Změněno: 28/3/2010 12:14, Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D.

Abstract

V originále

Counselling practice is characterized by a variety of clients (as to age, gender, or nationality) and a diversity of environments in which counselling services are provided. This is why we believe several questions reflecting this diversity are worth asking, namely: Is it necessary for a counsellor to empathizes with his/her client? Can a counsellor reach objective understanding of his/her client? Is the interpretation of a behaviour defined by clients (his/her) intentions behind it, or someone of client? Do different clients inhabit different worlds? Field experience as a compulsory part of undergraduate counsellor training may be conceived in different ways depending on how the above questions are answered. The poster presents a specific set of innovations being implemented at the Faculty of Arts, Masaryk University (Brno) within a project supported from the European Social Fund and the state budget of the Czech Republic.

In Czech

V poradenské praxi se setkáváme s rozmanitostí klientů (z hlediska věku, pohlaví, národností) a s rozmanitostí prostředí, ve kterém se poskytují poradenské služby. Proto považujeme důležité položit si několik otázek, které reflektují tuto rozmanitost. Např. Musí poradce chápat klienta z jeho hlediska? Může poradce objektivně porozumět svému klientovi? Je význam chování klienta dán tím, co svým chováním míní klient sám nebo někdo druhý? Žijí různí klienti v "různých světech"? Odpovědi na uvedené otázky vybízejí k rozdílnému koncipování praxí jako povinné součásti pregraduální přípravy poradců. V posteru představíme konkrétní podobu inovace, která se realizuje na Filozofické fakultě MU (Brno) v rámci projektu financovaného Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky.