KOHOUTEK, Rudolf and Eva FILÍPKOVÁ. Researching the difficulties and behavioural disorders in primary school pupils. In ŘEHULKA, Evžen. SCHOOL AND HEALTH 21. 1st ed. Brno: Paido, 2007, p. 427-441. ISBN 978-80-7315-138-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Researching the difficulties and behavioural disorders in primary school pupils
Name in Czech Depistáž závad a poruch chování u žáků základních škol
Authors KOHOUTEK, Rudolf (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva FILÍPKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21, p. 427-441, 15 pp. 2007.
Publisher Paido
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/07:00023628
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-138-6
UT WoS 000264733100045
Keywords (in Czech) dificility, poruchy chování, dotazníková metoda, základní škola, učitel a žák, rozdíl ve výskytu mezi chlapci a dívkami, korelace dificilit s nevhodným rodinným prostředím
Keywords in English difficulties; behavioral disorders; questionnaire research method; primary school; teacher and pupil; difficulties in boys compared to girls; correlation between the family problems and the occurrence of difficulties
Tags behavioral disorders, difficulties, primary school, questionnaire research method, teacher and pupil
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc., učo 33385. Changed: 2/4/2015 14:10.
Abstract
Our research investigates the frequency of difficulties and behavioral disorders in primary school pupils. It studies the symptoms typical for the particular difficulties. The difficulties are not of a pathological character; they are not rooted in personality itself. They are caused especially by upbringing and their condition is reversible. We targeted pupils at the Hudcova and Antonínská primary schools in Brno. Pupils’ teachers judged the occurrence of the particular symptoms in children. With the questionnaire, based on the frequency and intensity of the particular symptom, it is possible to distinguish whether the symptom is of mild or serious character. Another point of study was to compare the occurrence of difficulties in boys and girls and to discover a correlation between family problems and the prevalence of difficulties. The obtained results lead us to draw particular conclusions, concerning the concrete preventive precautions against the difficulties and their re-education.
Abstract (in Czech)
Výzkum se zabývá zjištěním frekvence závad a poruch chování u žáků základních škol. Zkoumá u nich přítomnost symptomů typických pro jednotlivé dificility, tedy závady chování, nikoli ještě patologického charakteru, zakořeněné v osobnosti, nýbrž způsobené především výchovou a možné reverzibility. Zaměřilili jsme se na žáky ZŠ Hudcova a Antonínská v Brně, jejichž třídní učitelé prostřednictvím dotazníku, vytvořeného pro vlastní výzkum, posuzovali přítomnost jednotlivých příznaků u žáků. V rámci dotazníku lze na základě frekvence a intenzity toho kterého symptomu rozlišit, zda se projevuje pouze dificilně nebo je vážnějšího charakteru (porucha chování). Dalším důležitým bodem bylo porovnat chlapce a dívky ohledně výskytu dificilit a zjistit korelaci nepříznivého rodinného prostředí s přítomností dificilit u žáka. Na základě výsledků výzkumu jsme došli k jistým závěrům, týkajících se konkrétních preventivních opatření proti dificilám a jejich možnou reedukací.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 11/7/2024 23:05