Detailed Information on Publication Record
2007
Researching the difficulties and behavioural disorders in primary school pupils
KOHOUTEK, Rudolf and Eva FILÍPKOVÁBasic information
Original name
Researching the difficulties and behavioural disorders in primary school pupils
Name in Czech
Depistáž závad a poruch chování u žáků základních škol
Authors
KOHOUTEK, Rudolf (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva FILÍPKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21, p. 427-441, 15 pp. 2007
Publisher
Paido
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/07:00023628
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-138-6
UT WoS
000264733100045
Keywords (in Czech)
dificility, poruchy chování, dotazníková metoda, základní škola, učitel a žák, rozdíl ve výskytu mezi chlapci a dívkami, korelace dificilit s nevhodným rodinným prostředím
Keywords in English
difficulties; behavioral disorders; questionnaire research method; primary school; teacher and pupil; difficulties in boys compared to girls; correlation between the family problems and the occurrence of difficulties
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 2/4/2015 14:10, prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc.
V originále
Our research investigates the frequency of difficulties and behavioral disorders in primary school pupils. It studies the symptoms typical for the particular difficulties. The difficulties are not of a pathological character; they are not rooted in personality itself. They are caused especially by upbringing and their condition is reversible. We targeted pupils at the Hudcova and Antonínská primary schools in Brno. Pupils’ teachers judged the occurrence of the particular symptoms in children. With the questionnaire, based on the frequency and intensity of the particular symptom, it is possible to distinguish whether the symptom is of mild or serious character. Another point of study was to compare the occurrence of difficulties in boys and girls and to discover a correlation between family problems and the prevalence of difficulties. The obtained results lead us to draw particular conclusions, concerning the concrete preventive precautions against the difficulties and their re-education.
In Czech
Výzkum se zabývá zjištěním frekvence závad a poruch chování u žáků základních škol. Zkoumá u nich přítomnost symptomů typických pro jednotlivé dificility, tedy závady chování, nikoli ještě patologického charakteru, zakořeněné v osobnosti, nýbrž způsobené především výchovou a možné reverzibility. Zaměřilili jsme se na žáky ZŠ Hudcova a Antonínská v Brně, jejichž třídní učitelé prostřednictvím dotazníku, vytvořeného pro vlastní výzkum, posuzovali přítomnost jednotlivých příznaků u žáků. V rámci dotazníku lze na základě frekvence a intenzity toho kterého symptomu rozlišit, zda se projevuje pouze dificilně nebo je vážnějšího charakteru (porucha chování). Dalším důležitým bodem bylo porovnat chlapce a dívky ohledně výskytu dificilit a zjistit korelaci nepříznivého rodinného prostředí s přítomností dificilit u žáka. Na základě výsledků výzkumu jsme došli k jistým závěrům, týkajících se konkrétních preventivních opatření proti dificilám a jejich možnou reedukací.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|