ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁ. Motivační determinanty v koncepci “zdravé osobnosti” (Motivational determinants in the conception of “healthy personality"). In Osobnosť v kontexte kognícií, emocionality a motivácií Personality in the context of cognition, emocionality and motivation. 2007. ISBN 978-80-89-236-29-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Motivační determinanty v koncepci “zdravé osobnosti”
Name in Czech Motivační determinanty v koncepci “zdravé osobnosti”
Name (in English) Motivational determinants in the conception of “healthy personality"
Authors ŘEHULKA, Evžen and Oliva ŘEHULKOVÁ.
Edition Osobnosť v kontexte kognícií, emocionality a motivácií Personality in the context of cognition, emocionality and motivation, 2007.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-89-236-29-9
Keywords in English Motivational determinants, haelth, personality
Tags Motivational determinants, haelth, personality
Changed by Changed by: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc., učo 1714. Changed: 30/1/2008 19:43.
Abstract
Při využití myšlenek výchovy a psychoterapie koncipujeme model „zdravé osobnosti“, který využíváme jako možný cíl ve výchově, event. sebevýchově. V modelu je zdůrazňována uvědomělá individuální odpovědnost, celoživotní aktivita, vůle k získávání poznatků, uvědomělé zařazení do sociálních vztahů, poučený vztah k materiálnímu prostředí, vědomý vztah k vlastní tradici a kulturnímu dědictví a snaha o dosažení osobní pohody a štěstí. Ve výzkumném šetření u učitelů zjišťujeme, jakými motivačními faktory je podloženo dosahování těchto cílů.
Abstract (in English)
By using ideas of education and psychotherapy we compose a model of “healthy personality” that we use as a possible aim in education, or self-education. In the model, emphasized is conscious individual responsibility, long-life activity, will to acquire knowledge, conscious inclusion into social relationships, knowledgeable attitude to material environment, conscious relation to own tradition and cultural heritage and effort to achieve personal well-being and happiness. Researching teachers we find out what motivational factors support achievement of these aims.
Links
IAA7025403, research and development projectName: Paradigma zdraví a kvality života: aspekt metodologický, osobnostní a ontogenetický
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 15/10/2024 00:42